ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ЗМІН КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
Ключові слова:
готовність до змін, інтеграція, менеджмент, управлінська компетентність, мотивація, рефлексія, індивідуальна траєкторіяАнотація
У статті висвітлено теоретичні та практичні аспекти проблеми формування готовності керівників закладів освіти до змін в умовах реформування вітчизняної освіти. Теоретична основа розв’язання проблеми визначається інтеграцією професійного та особистого компонентів готовності до змін у післядипломній педагогічній освіті. Спираючись на доробки сучасної психологічної науки, теорії та практики менеджменту, автор обґрунтовує зміни у змісті курсів підвищення кваліфікації керівників закладів освіти, можливості використання в післядипломній освіті технологій професійного та особистого розвитку (тренінг, гра), а також впровадження комп’ютерних засобів навчання та ІТ- технологій. У статті аргументується необхідність включення до змісту освітньо-професійних програм доробку сучасного менеджменту, розкриваються можливості використання блогу в підтримці професійних комунікацій керівників закладів освіти, наводяться приклади використання в освітньому процесі ІТ- технологій (веб-квест), комп’ютерних технологій (mind-map), методик «дерево проблем», «проблемна сітка», «колесо компетентності» тощо.Посилання
Будіянський М. Ф. Готовність до змін як ресурс подолання психологічної кризи / М. Ф. Будіянський // Наука і освіта. – 2016. – № 11. – С. 43–47.
Карамушка Л. М. Психологічні проблеми управління змінами в організації : аналіз основних підходів у західній психології / Л. М. Карамушка, О. А. Філь // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць ; за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2006. – Вип. 17. – С. 3–11.
Карамушка Л. М. Психологічні умови підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : [монографія] / Л. М.Карамушка, М. В. Москальов. – Київ : «Просвіта», 2011. – 200 с.
Москальов М. В. Психологічні особливості підготовки майбутніх менеджерів до діяльності в організації в період стратегічних змін / М. В. Москальов // Наукові записки. – Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України ; голов. ред. С. Д. Максименко, 2006. – Вип. 29. – С. 483–495.
Освітній менеджмент:розвиток компетентності керівника школи в умовах змін / [С. В. Королюк, Р. Л. Гавриш, Т. В. Водолазська та ін.] // Постметодика. – 2012. – № 3. – С. 27–35.
Міляєва В. Р. Особистісна готовність керівника закладу середньої освіти до діяльності в умовах освітніх трансформацій в Україні / В. Р. Міляєва, Ю. В. Бреус // International Scientific Journal of Universities and Leadership. – 2016. – № 3. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/16373
Міляєва В. Р. Готовність лідерів шкіл до реалізації змін в умовах трансформації освіти / В. Р.Міляєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ihed.org.ua/images/biblioteka/Liderstvo/Valeriya_Milyaeva_conf_Elite-III_05.2017.pdf
Федоренко В. Г. Менеджмент : [підручник] / В. Г. Федоренко. – 2-ге вид., переробл. і доповн. – Київ : Алерта, 2014. – 344 с.
Шиліна А. А. Готовність до змін як чинник інноваційності студентів-психологів / А. А. Шиліна, А. О. Низовець // Право і Безпека. – 2016. – № 4. – С. 173–177 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.uжa/UJRN/Pib_2016_4_35.
Spencer L. M. Competence at work: models for superior performance / L. M. Spencer, S. M. Spencer. − New York : John Wiley. Thagard. P. − 1993.