ХОРОВІ ТВОРИ СУЧАСНИХ АВАНГАРДНИХ КОМПОЗИТОРІВ: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ
Ключові слова:
хорові твори, авангард, композитор, техніка, вимоги до виконавців, хорова фактура, тембрАнотація
Статтю присвячено висвітленню тих проблемних аспектів, на які варто звертати увагу при виконанні хорових творів авангардного спрямування. Впровадження нових технік композиції, яке відбувається починаючи з другої половини XX ст., супроводжується зміною принципів конструювання музичної тканини. Відбувається перегляд таких понять, як лінія, фон, рельєф, фактура, що можуть набувати принципово іншого трактування при роботі з хоровими партіями. Потребують активного входження в дискурс хорового диригента поняття “стереомонодія”, “полірельєфність”, “мікрополіфонія”. Зазначається зростання вимог до виконавців, які відтепер набагато частіше мають виступати у ролі солістів. Ускладнюються задачі, що постають перед хористами, які мають розширювати навички роботи з вербальним текстом, використовувати граничні межі діапазону, активно залучати новітні техніки та прийоми звуковидобування. Провідну роль у становленні новітнього хорового письма відіграли західні композитори авангардного напрямку, традиції яких продовжуються в творчості українських майстрів хорового мистецтва.Посилання
Волошенко А. Авангардні проекції національного хорового псалму на прикладі творів Ірини Алексійчук / А. Волошенко // Музикознавчі студії. – Львів : Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, 2015. – Вип. 36. – С. 44−51.
Дубатовская О. А. Особенности хоровой фактуры в условиях неклассического контекста (на примере произведений композиторов России и Беларуси) / О. А. Дубатовская // Журнал Общества теории музики. – Москва, 2015. – Выпуск 2 (10). – С. 14−19.
Приходько О. В. Хорова музика a cappella другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: теоретичне осмислення і виконавські підходи : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 “Музичне мистецтво” / О. В. Приходько ; Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. – Київ, 2017. – 16 с.
Рыжинский А. С. Формирование основных принципов хорового письма Луиджи Ноно в сочинениях первой половины 1950-х годов / А. С. Рыжинский // Проблемы музыкальной науки. – 2014. – № 1. – С. 85−90.