ФЕНОМЕН ВІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ВІТЧИЗНЯНИХ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Ключові слова:
гуманістична педагогіка, вільне виховання, концептуальні засади вільного виховання, принципи вільного виховання, особистісно орієнтований підхід, освітній простір, дошкільний закладАнотація
У статті розглядається проблема втілення ідей вільного виховання в практиці роботи дошкільних закладів кінця ХІХ – початку ХХ ст. Доведено, що його гуманістичний потенціал привертав увагу вітчизняних учених і практиків. Зазначено концептуальні засади цього педагогічного напряму, що не втратили своєї актуальності для сьогодення. Охарактеризовано оригінальний досвід запровадження ідей та принципів вільного виховання в практику роботи авторських дитячих садків досліджуваного періоду. Узагальнено результати запровадження ідей свободи та гуманізму в педагогічний процес дошкільних закладів. Визначено актуальні та дискусійні питання щодо оцінки та використання потенціалу вільного виховання в сучасному освітньому просторі.Посилання
Головко М. Розвиток теорії вільного виховання у вітчизняному освітньому просторі / М. Головко, Н. Кожушко // Перший крок у науку : матеріали ІХ Всеукраїнської конференції. – Луганськ : ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2014. – С. 278–283.
Вентцель К. Теория свободного воспитания и идеальный детский сад / К. Вентцель // Свободное воспитание : хрестоматия. – Москва : РОУ, 1995. – С. 139–200.
Русова С. Вибрані педагогічні твори / С. Русова. – Київ : Освіта, 1996. – 303 с.
Свєтницька М. Наш дитячий садок / М. Свєнтицька // Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки. – Київ : Вища школа, 2004. – С. 396–403.
Улюкаєва І. Історія дошкільної педагогіки / І. Улюкаєва. – Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. – 424 с. 6. Шлегер Л. Практична робота в дитячому садку / Л. Шлегер // Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки. – Київ : Вища школа, 2004. – С. 390–395.