ПЕДАГОГІКА РЕФЛЕКСІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Ключові слова:
педагогіка рефлексії, андрагогіка, рефлексія професійної діяльності, інтерактивні технології, технологія педагогічної рефлексії, умови та етапи технології педагогічної рефлексії, інтерактивний діалог, технологія вітагенного навчанняАнотація
У статті обгрунтовується використання у вищій професійній школі нових педагогічних технологій, які ґрунтуються на педагогіці рефлексії. Педагогіка рефлексії розглядається як системний метод творення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технологічних і людських ресурсів і їх взаємодії. Вона дозволяє викладачеві вищого навчального закладу реалізувати свій педагогічний і особистісний потенціал шляхом вдосконалення професійної рефлексії. Інтерактивні педагогічні технології навчання студентів розглядаються як самостійна галузь науки про освіту та як складник частина андрагогіки. Технологія самодіагностики успішності й ефективності педагогічних дій викладача і студентів представлена як засіб гнучкого реагування на те чи інше педагогічне явище, життєву ситуацію. Розкрито умови й етапи реалізації професійної педагогічної рефлексії як технології діяльності викладача вищого навчального закладу, наведено педагогічні засади застосування викладачем технології вітагенного навчання.Посилання
Андреев А. Введение в дистанционное обучение / А. Андреев. – Москва : Изд-во ВУ, 1997. – С. 28–35.
Бернс Р. Развитие «Я»-концепции и воспитание / Р. Бернс; под общ. ред. В. Пилиповского. – Москва : Прогресс, 1986. – 422 с. Вульфов Б., Харькин В. Педагогика рефлексии : взгляд на профессиональную подготовку учителя / Б. Вульфов, В. Харькин. – М. : ИЧП «Магистр», 1995. – 112 с.
Гендит Т. Технология интерактивного обучения в дополнительном образовании детей / Т. Гендит // Современные технологии в российской системе образования : сб. статей 8 Всероссийской научно-практической конференции / МНИЦ ПГСХА. – Пенза : РИО ПГСХА, 2010. – 220 с.
Головин А. Формирование профессиональной рефлексии будущего специалиста как психолого-педагогическая проблема / А. Головин, В. Кормакова // Научный диалог. – 2016. – № 7 (55). – С.265–279
Капица С. Синергетика и прогнозы будущего / С. Капица, С. Курдюмов, Г. Малинецкий. – Москва : Наука, 1997. – 285 с.
Левина М. Технологии профессионального педагогического образования / М. Левина. – Москва : Academia. – 272 с.
Носко Л. Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії / Л. Носко // Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – 2015. – Випуск 28. – С. 354–364.
Рефлексия как «человековедческая технология». На перекрестке мнений // Высшее образование в России. –2001. – № 4. – С. 141–143, 155.
Суворова Н. Интерактивное обучение: новые подходы / Н. Суворова // Учитель. – 2000. – № 1. – С. 25–28.
Современные образовательные технологии в учебном процессе вуза : методическое пособие / авт.-сост. : Н. Касаткина, Т. Градусова, Т. Жукова, Е. Кагакина, О. Колупаева, Г. Солодова, И. Тимонина ; отв. ред. Н. Касаткина. – Кемерово : ГОУ «КРИРПО», 2011. – 237 с.
Харькин В., Гройсман А. Психолого-педагогические тренинги / В. Харькин, А. Гройсман. – Москва, 1995. – 101 с.
Хуторской А. Технология эвристического обучения / А. Хуторской // Школьные технологии. – 1988. – № 4. – С. 55–75.