ЕСТЕТИЧНИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ ЗОБРАЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК НАПРЯМ РОБОТИ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ СТОЛІТТЯ)
Ключові слова:
дошкільник, естетичний розвиток, зображувальна діяльність, дошкільний заклад, малювання, аплікація, ліплення, УкраїнаАнотація
Стаття присвячена історико-педагогічному аналізу практики естетичного розвитку дітей у дошкільних закладах України у другій половині ХХ ст. Визначено об’єктивні обставини, що вплинули на діяльність вихователів дошкільних установ з естетичного розвитку дітей (оновлення програм виховання й навчання, наявне методичне забезпечення, інтенсивні наукові пошуки вітчизняних дослідників з питань теорії естетичного виховання тощо). Охарактеризовано традиційні (заняття, самостійна діяльність, екскурсія, бесіда тощо) та інноваційні (метод занурення, метод співтворчості, заняття-знайомство тощо) шляхи керівництва зображувальною діяльністю дітей. Підкреслюється, що значну роль в оновленні змісту діяльності дошкільних закладів у напрямі естетичного розвитку вихованців відігравала творча активність педагогів. Зроблено висновки, що зображувальна діяльність розглядалась як важливий засіб впливу на естетичний розвиток дітей; вихователі комплексно використовували різні види мистецтва (живопис, музика, художнє слово); експериментували з формами естетичного виховання; розробляли авторські методики занять з кожного виду мистецтва для окремих вікових груп дітей задля розвитку творчих здібностей, активності, самостійності в художній діяльності тощо.Посилання
Бондар О. Використання наочного матеріалу на заняттях / О. Бондар // Дошкільне виховання. – 1984. – № 9. – С. 16–17.
Буркіна Н. Художнє оформлення дошкільного закладу / Н. Буркіна // Дошкільне виховання. – 1977. – № 8. – С. 38–40.
Вороніна О. Г. Народне мистецтво у навчанні дітей малювання / О. Г. Вороніна, Г. М. Рибак // Дошкільне виховання. – 1973. – № 6. – С. 18–26.
Демчук М. Розвиваймо творчість дітей / М. Демчук // Дошкільне виховання. – 1998. – № 6. – С. 24–26.
Ждан В. Збагачує духовна спадщина / В. Ждан, І. Товма // Дошкільне виховання. – 1990. – № 1. – С. 22–23.
Контребінська Є. Про навчання малювання в дитячому садку / Є. Контребінська // Дошкільне виховання. – 1958. – № 1. – С. 16–17.
Котляр В. Мова живопису / В. Котляр, В. Захарова // Дошкільне виховання. – 1989. – № 1. – С. 6–7.
Миронюк Г. Ф. Аплікації з соломки / Г. Ф. Миронюк // Дошкільне виховання. – 1971. – № 8. – С. 28–29.
Поліщук О. Використання елементів декоративних розписів Черкащини у роботі з дітьми / О. Поліщук // Дошкільне виховання. – 1996. – № 10. – С. 14–15.
Самокиш В. Зразки декоративного мистецтва на заняттях з малювання / В. Самокиш // Дошкільне виховання. – 1970. – № 1. – С. 28–29.
Сірченко Л. Декоративне малювання в дитячому садку / Л. Сірченко, Л. Скиданова // Дошкільне виховання. – 1987. – № 6. – С. 26–27.
Трусова О. Наслідуючи майстрів / О. Трусова // Дошкільне виховання. – 1992. – № 6–7. – С. 10–11.
Шиян Г. Художня кераміка в дитячому садку / Г. Шиян // Дошкільне виховання. – 1970. – № 1. – С. 27–28.
Шкаріна Л. Шлях до мистецтва / Л. Шкаріна // Дошкільне виховання. – 1992. – № 1. – С. 8–9.
Шульга Л. Коли оживають речі / Л. Шульга // Дошкільне виховання. – 1993. – № 6. – С. 16–17.