ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ДО ВЛАСНОЇ ТІЛЕСНОСТІ
Ключові слова:
дошкільний вік, «тілесне Я», «концепція тіла», Я-концепція, образ «Я», образ тіла, вікові особливості розвитку дошкільників, старший дошкільний вік, заклади дошкільної освітиАнотація
У статті викладено та проаналізовано теоретичні основи вікових особливостей формування ціннісного ставленнядошкільнят до власної тілесності. Наведено різні думки як вітчизняних, так і зарубіжних вчених, які займалися проблемою образу «Я», досліджували проблеми ціннісних орієнтирів, розвитку та виховання особистості дітей дошкільного віку, їх вікових особливостей. Доведено, що дошкільний вік є періодом швидкого формування всіх властивих людині
психофізіологічних процесів, тілесно-ціннісних орієнтацій. Вказано, що у дошкільному віці закладаються основи світо- і саморозуміння, саме тому генезис цілісного «образу-Я» неможливий без становлення тілесно-рухового «Я» (фізичного і психічного «Я»), що часто не враховується у процесі фізичного виховання. На думку автора, саме старший дошкільний період є головним в усвідомленні дитиною себе, мотивів і потреб у світі людських відносин. Тому важливо
на даному етапі розвитку особистості закласти основи для формування диференційованої адекватної самооцінки,
позитивної «Я-концепції». Шляхом психологічного аналізу виділено в образі «Я» три складові частини: когнітивнооцінну (пізнавальну), емоційно-чуттєву, мотиваційно-вольову. Обґрунтовано, що саме проблема «Я» – в широкому її розумінні – повинна бути першочерговою у дослідженні особистісних змін, оскільки уявлення про себе, образ «Я» є підсумковою характеристикою роботи особистості над пізнанням самої себе, ставленням до себе і свого місця в житті на кожному етапі розвитку особистості. І саме в образі «Я» виявляються результати діяльності, активності
особистості. Таким чином, незнання можливостей тіла призводять до звуження спектра тілесних рухів, які природа дала людині і, врешті-решт, до блокування емоційного, сенситивного проявів, що негативно впливає на стан здоров’я. Зроблений висновок, що врахування вікових особливостей формування ціннісного ставлення дітей дошкільного віку до власної тілесності дає змогу педагогам закладів дошкільної освіти ефективно впроваджувати в освітній процес
поєднання функціонального, ціннісного і діяльнісного аспектів розвитку дошкільників, що складає зміст фізичної культури, поглиблює розуміння її інтеграційної, людино-утворювальної, духовно-фізичної сутності.
Посилання
Васютинський В. О. Ціннісно-орієнтаційні площини сучасного українського суспільства / В. О. Васютинський // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред.
С. Д. Максименка. – Київ, 2006. – Т. 8. – Вип. 6. – С. 40–45.
Вільчковський Е. С. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : [навч.-метод.
посіб.] / Е. С. Вільчковський, Н. Ф. Денисенко. – Тернопіль : Мандрівець, 2008. – 128 с.
Кенеман А. В. Теория и методика физического воспитания детей дошкольного возраста / А. В. Кенеман, – Москва,
– 271 с.
Краткий психологический словарь. / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского / ред.-сост. Л. А. Карпенко –
Москва : Политиздат, 1985. – 431 с.
Кудрявцев В. Т. Физическая культура и развитие здоровья ребенка / В. Т. Кудрявцев // Дошкольное воспитание. – 2004. –
№ 5. – С. 66–71.
Никитин В. Н. Психология телесного сознания / В. Н. Никитин. – Москва : Алетейа, 1999. – С. 20.
Петровский А. В. Психология / А. В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – Москва : Изд. центр «Академия», Высшая школа, 2001. – 512 с.
Пиаже Ж. Роль действия в формировании мышления / Ж. Пиаже // Вопросы психологии. – 1965. – № 6. – С. 33–51.
Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка / Т. І. Поніманська. – Київ : Академвидав, 2006. – 456 с.
Пономарьова Г.Ф. Системні підходи до організації виховної роботи в педагогічному навчальному закладі / Г. Ф. Пономарьова // Система виховної роботи як важливий чинник формування особистості вчителя, вихователя: зб. наук,
праць / ХГПІ. – Харків, 2008. – С. 5–8.
Сляднева Л. Н. Теоретические основы телесной пластики / Л. Н. Сляднева. – Ставрополь : СГПИ, 2006. – 274 с.