РОЗВИТОК РЕСУРСІВ СІМ’Ї ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ЯК СКЛАДОВА ЧАСТИНА СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДАХ РАННЬОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ
Ключові слова:
дитина з особливими потребами, координація, міждисциплінарна команда, реабілітаційні заходи, ресурс сім’ї, сімейні взаємовідносини, соціальна інтеграція, соціальний розвитокАнотація
У статті актуалізовано проблему розширення діапазону ресурсів сім’ї дитини з особливими потребами раннього тадошкільного віку. Вирішення цієї проблеми автор бачить через організацію цілеспрямованої діяльності соціального педагога
закладів ранньої соціальної реабілітації. До ресурсів сім’ї, які задіюються з метою соціальної інтеграції дитини у соціокультурний простір та потребують уваги соціального педагога, автор зараховує: ранній початок реабілітаційних заходів; гармонійні дитячо-батьківські взаємовідносини; якість життя сім’ї; налагодження конструктивних взаємовідносин з оточуючими (у т. ч. з фахівцями центрів ранньої соціальної реабілітації та інших установ); здатність батьків до якісного виконання завдань ранньої соціальної реабілітації їх дитини; самореалізованість батьків, їх активна життєва позиція. Роль
соціального педагога закладу ранньої соціальної реабілітації полягає у координації діяльності міждисциплінарної команди фахівців; ініціюванні гуманних, партнерських взаємин із родинами та стимулюванні компетентного сімейного виховання.
Посилання
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : [навч. посіб. ] / О. В. Безпалько – Київ : Центр навч.
літератури, 2009. – 208 с.
Білозерська І. О. Роль сім’ї в процесі інтегрування дитини з особливими освітніми потребами в соціокультурне середовище / І. О. Білозерська // Основи інклюзивної освіти. / за заг. ред. А. А. Колупаєвої. – Київ : «А. С. К. », 2012. – 308 с.
Власова Т. Р. Інститут сім’ї у процесі творення інтелектуального ресурсу / Т. Р. Власова // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2010. – Вип. 3.
Звєрєва І. Д. Оцінка потреб дитини та її сім’ї: від теорії до практики : [навч. посіб. ] : у 2 ч. / [І. Д. Звєрєва, З. П. Кияниця, В. О. Кузьмінський, Ж. В. Петрочко]. – Київ : «Кожній дитині», 2010. – Част. І. – 224 с.
Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук. – Київ,
– 206 с.
Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи / Т. В. Кравченко : [монографія]. – Київ :
Фенікс, 2009. – 416 с.
Матвєєва М. П., Мельник Л. П. Психотерапія батьків як умова успішності соціально-психологічної реабілітації дитини
з психофізичними вадами / М. П. Матвєєва, Л. П. Мельник // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) :
збірник наукових праць / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Вип. ІІ. – Камянець-Подільський : ПП Медобори, 2011.
Вітенко І. С. Медична психологія : [підручник] / І. С. Вітенко. – Київ : Здоров’я, 2007. – 208 с.
Миронова С. П. Психолого-педагогічний супровід розвитку дитини раннього віку з психофізичними вадами як умова
профілактики дезадаптації / С. П. Миронова // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / за ред. Л. П. Мельник, В. І. Співака. Серія: соціально-педагогічна. – Вип. XVI. – Кам’янецьПодільський: ПП «Медобори-2006», 2011.
Нечипоренко В. В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції : [монографія] / В. В. Нечипоренко. – Запоріжжя : Видавництво Хортицького національного навчальнореабілітаційного багатопрофільного центру, 2013. – 520 с.
Перегінець Н. І. Особливості ранньої комплексної допомоги сім’ям з дітьми з особливими потребами в умовах
навчально-реабілітаційного центру / Н. І. Перегінець // Науковий часопис Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – Вип. 32. – Ч. 2 : збірник наукових
праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – 328 с.
Права людей з інвалідністю / Українська Гельсінська спілка з прав. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
https://helsinki. org. ua/.
Проект «Увеличение способностей общественных организаций, управляемых родителями, поддерживать обеспечение
реформ, направленных на права и нужды детей с инвалидностью раннего возраста в Украине». Центр раннего вмешательства, 2018. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ei.kharkov.ua/news/proektuvelicheniesposobnosteyobshhes
tvennyih-organizatsiy-upravlyaemyih-roditelyami-podderzhivat-obespechenie-reform-napravlennyih-na-prava-i-nuzhdyi-deteys-invalidnostyu-rannego-vozrasta-v/.
Сім’я і дитина в умовах інклюзивної освіти. Методичні поради батькам щодо сімейного супроводу навчання дітей з
порушеннями функцій опорно-рухового апарату : [навч. -метод. посіб. ] / [А. Г. Шевцов, О. В. Романенко, Л. О. Ханзерук,
О. В. Чеботарьова] / за заг. ред. А. Г. Шевцова. – Київ : Видавничий дім «Слово», 2013. – 112 с.
Склярук А. В. Зовнішні та внутрішні фактори (ресурси) сім’ї, як складові її соціально-психологічного потенціалу / А. В. Склярук // Український науковий журнал «Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікації. – № 3. – 2011. –
[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://uk.x-pdf.ru/5filosofiya/1881220-2-udk-15992333-3166-zovnishnivnutrishnifaktori-resursi-simi-skladovi-ii-socialnopsihologichnogo-potencialu-sklyaruk.php.
Смеречак Л. Особливості професійної діяльності соціальних педагогів у центрах соціально-психологічної реабілітації
дітей із вадами психофізичного розвитку / Л. Смеречак, О. Гук // Людинознавчі студії. – Вип. 29. Педагогіка. – 2014.
Соколова Г. Б. Психологічні особливості захисної поведінки батьків, що виховують дітей із синдромом Дауна / Г. Б. Соколова // Science and Education. – 2017. – Issue 3. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://doi.org/10.24195/2414-
-2017-3-4.
Хандогина А. В. Перспективы применения иппотерапии при работе с детьми с расстройствами аутистического
спектра / А. В. Хандогина // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.
Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – Вип. 32. – Ч. 2. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – 328 с.
Цумарєва Н. Психологічний ресурс прийомної сім’ї як чинник компенсації емоційної депривації у дітей / Н. Цумарєва // Український науковий журнал «Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікації». – Вип. 3. – 2011. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://social-science.com.ua/article/600.
Leistungsbeschreibung für interdisziplinäre Früh för der stellen. Arbeitspapier der Arbeitsstelle Frühförderung Bayern,
StandFebruar 2005. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.fruehfoerderung-bayern.de/fileadmin/files/PDFs/
Fachleute_Information/Leistungsbeschreibung_FF. pdf.