КОГНІТИВНО-ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА СОЦІАЛЬНОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
Ключові слова:
соціальна рефлексія, когнітивні процеси, когнітивно-змістовий компонент, компетентності, синергетичний підхід, базові освітні конструктиАнотація
У статті проаналізовано проблему формування й оптимізації когнітивно-змістового компоненту в структурі соціальної рефлексії, узагальнюючи результати досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців та проектуючи їх системотворчі позиції щодо особливостей професійно-педагогічної підготовки вчителя. Трактується сутність змісту соціальної рефлексії та її структурна організація на основі системного, синергетичного, голістичного підходів, у комплексі рефлексійно-особистісних, рефлексійно-інтелектуальних, рефлексійно-кооперативних і рефлексійно-комунікативних складових частин. Схарактеризовано когнітивно-процесуальні аспекти реалізації змісту соціальної рефлексії, акцентовано увагу на необхідності підготовки викладачів вишів до реалізації складних соціально-рефлексійних функцій у системі професійно-педагогічної освіти.Посилання
Дубасенюк О. Наукові засади професійно-педагогічної підготовки студентів / О. Дубасенюк // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Вип. 15. Ч. 1. Глухів : ГНПУ імені Олександра Довженка, 2010. – С. 3-8.
Марусинець М. Система формування професійної рефлексії майбутніх учителів початкових класів : дис. ... д-ра пед.
наук : 13.00.04 / М. Марусинець. – Київ, 2012. – 456 с.
Семенов И. Рефлексия в организации творческого мышления и саморазвития личности [Текст] / И. Семенов, С. Степанов // Вопросы психологии. – 1983. – № 2. – С. 35-42. Режим доступа: http://si-sv.com/publ/2-1-0-60
Синергетика і освіта : [монографiя] / за ред. В. Кременя. – Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 348 с.
Сисоєва С. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу : монографія / С. Сисоєва. – Хмельницький : ХГПА,
– 324 с.
Чекушкина Е. Социальная рефлексия в контексте философского дискурса : диссертация ... докт. философ. наук:
00.11 / Елена Николаевна Чекушкина; [Место защиты: Мордовский государственный университет им. Н. П. Огарёва]. –
Саранск, 2016. – 353 с.
Щукин А. Лингводидактический энциклопедический словарь : более 2000 единиц / Анатолий Николаевич Щукин. –
Москва : Астрель; АСТ: Хранитель, 2007. – 746 с.
Яковлева Л. Формирование готовности будущего учителя к педагогической рефлексии: автореф. дис. … канд. пед. наук:
00.01 / Яковлева Людмила Владимировна; Моск. гос. ун-т имени М. В. Ломоносова – Москва, 1991. – 17 с.
Constructing Knowledge Societies : New Challenges for Tertiary Education [Електронний ресурс] / The World Bank.
Washington D. C. − URL : http://www.prcon.ru/book/salnikov/vovtorykh-poluchateli-obra.
Малихін О. Формування рефлексивної компетентності студентів в освітньому процесі вищої школи / О. Малихін,
О. Герасимова // Компетентнісно зорієнтована освіта : якісні виміри – редкол. : Огнев’юк В. та ін. – Київ : Київ. ун-т
ім. Б. Грінченка, 2015. – С. 128–150.
Арістова Н. Сучасні підходи до розуміння змісту, сутності і структури поняття «мотивація» в науковій літературі // Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2017, випуск LXXIX, Том 2. – С. 9–13.
Ковальчук В. Стратегії інтенсифікації вищої гуманітарної освіти в Україні та країнах ЄС : монографія / О. Малихін,
В. Ковальчук, Н. Арістова, Р. Попов, І. Гриценко. – Київ : НУБіП України, 2017. – С. 12–22.
Малихін О. Дидактичні механізми формування рефлексивної компетентності студентів / О. Малихін // Проблеми освіти:
збірник наукових праць. – Вип. 84. – Житомир-Київ, 2015. – С. 206-211.
Опалюк Т. Соціальна рефлексія майбутнього вчителя: зміст, сутність, структура // International academy journal «Web of
Scholar», 1(19), Vol. 4, January, 2018. – Р. 29-33
Опалюк Т. Forms, methods, techniques, and means for purposeful formation of future teacher’s social reflexion // Perspectives of research and development: Collection of scientific articles. – SAUL Publishing Ltd, Dublin, Ireland, 2017. − P. 158-164.