МОДЕРНІЗАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У ФОРМУВАННІ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ ТА ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКІВ З ІСТОРІЇ

Автор(и)

  • В. М. Могорита

Ключові слова:

зміст освіти, навчальна програма, підручник історії, стандартизація освіти, компетентнісний підхід

Анотація

У статті проведено загальний аналіз тенденцій у трансформації змісту шкільної історичної освіти в роки незалежності, що знайшли своє відображення в навчальних програмах та підручниках. Надано оцінку стандартизації – основному механізму нормативного регулювання змісту історичної освіти. На конкретних прикладах показано ступінь реалізації засад нової освітньої парадигми в навчальних програмах та підручниках. Аргументовано необхідність переосмислення змісту освіти з позиції компетентнісного підходу, що стане запорукою повноцінного та різнобічного розвитку школярів. Зроблено висновок про необхідність подальших змін у змісті шкільної історичної освіти, а тому й
модернізації змісту навчальних програм та підручників.

Посилання

Баханов К. Шкільна програма з історії: становлення змісту / К. Баханов. – Харків : Видавнича група «Основа», 2009. – 127 с.

Власов В. Історія України : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. Власов. – Київ : Генеза, 2004. – 256 с.

Вороніна Л. Дидактичні підходи до конструювання різнорівневих програм в основній школі / Л. Вороніна, О. Корсакова // Педагогіка: Науково-методичний збірник [Редкол.: Ярмаченко М. (відп. ред.) та ін.] / Л. Вороніна, О. Корсакова. –

Київ : «Освіта», 1993. – С. 34–39.

Вуйцік-Лаган Г. Цілі викладання історії: огляд вибраних педагогічних роздумів / Г. Вуйцік-Лаган // Історична освіта і сучасність. Як викладати історію школярам і студентам [за ред. Б. Кубіс]. – Київ : Видавництво «К.І.С.», 2007. – С. 251–255.

Державний стандарт базової і повної середньої освіти [Електронний ресурс]. – 2004. – Режим доступу до ресурсу :

http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/24-2004-%D0%BF.

Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – 2011. – Режим доступу :

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF.

Історія України. Всесвітня історія. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-12 класи – Київ : Перун, 2005. – 144 с.

Кульчицький С. Державний стандарт освіти і вимоги до нового покоління підручників історії / С. Кульчицький // Історія

України. – 2001. – № 5 – С. 1–2.

Ляшенко О. Формування змісту загальної середньої освіти: історичний екскурс / О. Ляшенко // Проблеми сучасного

підручника: зб. наук. пр. / Ін-т педагогіки АПН України; Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки / О. Ляшенко. – Луцьк : РРВ

«Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – С. 8–12.

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/program/8795/.

Програми для середньої загальноосвітньої школи. Історія України, 5–11 класи. Всесвітня історія, 6-11 класи. – Київ :

«Перун», 1996. – 126 с.

Програми для середньої загальноосвітньої школи. Історія України, 5–11 класи. Всесвітня історія, 6-11 класи. – Київ :

«Шкільний світ», 2001. – 88 с.

Струкевич О. Історія України: підруч. для 8-го кл. загальносвіт. навч. закл. / О. Струкевич, І. Романюк, Т. П. Пірус. –

Київ : Грамота, 2008. – 272 с.

Струкевич О. Історія України: підручн. для 8 кл. загальносвіт. навч. закл. / О. Струкевич. – Київ : Грамота, 2016. – 272 с.

Швидько Г. Історія України. ХVI – XVIII ст. Підручник для 8 класу середньої школи. – Київ : Генеза, 1997. – 384 с.

Швидько Г. Історія України XVII – XVIII ст.: підруч. для 8-го кл. серед. загальноосвіт. навч. закл. – Вид. 2-е переробл. та

доповн. / Г. Швидько. – Київ : Генеза, 2003. – 304 с.

Якиманская И. Личносно-ориентированное обучение в современной школе / И. Якиманская. – Москва : Сентябрь, 1996. – 96 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-18