НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА ДОРОСЛИХ ЯК ФАКТОР СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: ДОСВІД ФІНЛЯНДІЇ
Ключові слова:
неформальна освіта, освіта дорослих, Фінляндія, соціальні, економічні та політичні перетворення, стратегії фінської неформальної освіти, особливості освіти дорослих, ринок праці, професійна компетентність, особистісний розвитокАнотація
Стаття вивчає поняття «неформальна освіта дорослих» у контексті модернізації українського суспільства, розкриває його сутність як фактора соціокультурних та соціально-економічних трансформацій. У статті підкреслено факт, що за останні кілька десятиліть традиційна система освіти вже не здатна задовольнити соціальні та економічні потреби українського суспільства. Проаналізовано важливість якісно нових підходів до організації послуг освіти дорослих, що сприяє професійному та особистому розвитку. Визначено, що фінська неформальна освіта дорослих пов’язана з навчально орієнтованим особистісним процесом, у якому дорослі учні є активними споживачами знань та навичок, відтворюваних не за вимогою системи освіти, а для особистого зростання та вдосконалення. На прикладі досвіду Фінляндії, сформульовано основні стратегії неформальної освіти дорослих до потреб українського суспільства. Підкреслено той факт, що людський капітал вважається важливим чинником в умовах соціальних, економічних та політичних перетворень.Посилання
Бычкова Н. Социальное обучение взрослых в условиях неформального образования : дис. ... д-ра пед. наук :
00.01 / Н. Бычкова // Пятигорск, 2004. – 322 с.
Мухлаева, Т. Международный опыт неформального образования / Т. Мухлаева // Человек и образование. – 2010. – № 4. – С. 158-162.
Салохеймо Л. Значение неформального образования взрослых для обеспечения непрерывного образования в Финляндии:
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/znachenie-neformalnogo-obrazovaniya-vzroslyhdlya-obespecheniya-nepreryvnogo-obrazovaniya-v-finlyandii#ixzz4XFSTrmfc.
Фольварочний І. Освіта дорослих у контексті модернізації неформальної освіти / І. Фольварочний // Вісн. Глухів. держ.
пед. ун-ту. Сер.: Педагогічні науки. – Глухів, 2008. – № 12. – С. 152–157.
Cameron R. The Interrelatedness of Formal, Non-Formal and Informal Learning: Evidence from Labour Market Program
Participants / R. Cameron, J. Harrison // Australian Journal of Adult Learning. – 2012. – Vol. 52, № 2 – P. 277–309.
Luukannel S. The effects of adult learning. The meaning and significance of non-formal learning in the lives of adults. Palmenia
Center of Continuing Education, University of Helsinki. The report in Finnish. [Електронний ресурс] / S. Luukannel,
J. Manninen. – URL: http://www.vsy.fi/doc/Raportti_Vaikutukset.pdf. Abstract in English: http://www.vsy.fi/en.php7kH4441/.
Lifelong Learning and Adults. OECD: Education Today, 2013 URL: http://www.oecd-ilibrary.org/education/educationtoday-2013/lifelong-learning-and-adults_edu_today-2013-9-en.
Thoidis I. Non-Formal Education in Free Time: Leisure or Work-Orientated Activity? / I. Thoidis // International Journal of
Lifelong Education. – 2014. – Vol. 33, N 5. – P. 657-673.
Statistics Finland: Finland in Figures, 2013. – URL: http://www.stat.fi