ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ТА ЙОГО РОЛЬ У ФОРМУВАННІ СВІТОГЛЯДНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР
Ключові слова:
деонтологія, етика, професійна етика, мораль, світогляд, світоглядна культура, особистість, медсестринська справа, медична допомогаАнотація
У статті здійснено експлікацію деонтології як складника етичного вчення, що зумовлює осмислення моральних засад людського існування крізь призму феноменів обов’язку, імперативності, категоричності та орієнтації на належне.У контексті теоретичного аналізу вітчизняних та зарубіжних досліджень етико-деонтологічних регламентацій,
визначено роль та місце деонтологічного підходу у формуванні світоглядної культури майбутніх медичних сестер.
Висвітлено морально-етичний вимір особистісного становлення фахівців медсестринської справи в контексті співвідношення «медичний працівник – пацієнт» у проблемному полі медичної практики.
Крізь призму розгляду особливостей функціонування деонтологічного підходу в медичній діяльності, простежено
механізми формування особистісних засад майбутніх медичних сестер, що сприяють морально-етичному функціонуванню фахівця в процесі надання кваліфікованої допомоги.
Розкрито етико-деонтологічне підґрунтя формування морально-духовних компонентів світоглядної культури особистості в площині здійснення професійної медичної допомоги людині, яка страждає.
Посилання
Беденко-Зваридчук О. Культура поведінки та етика взаємовідносин у роботі медичної сестри / О. Беденко-Зваридчук // Журнал головної медичної сестри. – 2012. – № 2. – С. 16-23.
Билибин А. О клиническом мышлении (философско-деонтологический очерк) [монография] / А. Билибин, Г. Царегородцев. – Москва : «Медицина». – 1973. – 168 с.
Вайль С. Некоторые вопросы врачебной деонтологии / С. Вайль. – Ленинград : МЕДГИЗ Лен. отд. – 1962. – 27 с.
Верхратський С. Історія медицини / С. Верхратський. – Київ : Здоров’я. – 2011. – 352 с.
Вітенко І. Основи загальної і медичної психології: навч. пос. / І. Вітенко, Л. Дутка, Л. Зименковська. – К. : «Вища школа»,
– 271 с.
Гончаренко С. Український педагогічний енциклопедичний словник / С. Гончаренко. – Рівне : Волинські обереги,
– 550 с.
Гуманизм и антигуманизм в медицине : Методические разработки для студентов по врачебной этике / составители
И. Косарев, В. Новодранова. – Москва : ММИ имени Сеченова, 1984. – 106 с.
Деонтология в медицине: в 2-х томах // под редакцией Б. Петровского. – Москва : «Медицина», 1988. – Том 1. – 352 с.
Женевська декларація всесвітньої медичної асоціації // Донецький національний медичний університет [Електронний
ресурс]. – 2005–2016. – Режим доступу : http: // www.dsmu.edu.ua/zhurnali-donnmu / 267-zagalni-vidomosti/3421-zhenevskadeklaratsiya
Зязюн І. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи / І. Зязюн // Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи. : [монографія]. – Київ : Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. – С. 10–18.
Каган М. Философская теория ценности / М. Каган. – СПб. : ТОО ТК «Петрополис», 1997 – 205 с.
Касевич Н. Медсестринська етика і деонтологія: Підручник / Н. Касевич. – 2-ге видання. – Київ : ВСВ «Медицина»,
– 200 с.
Коренюгина Т. Ю. Развитие представлений о психологических и этических аспектах сестринского дела / Т. Коренюгина // Вопросы психологии. – 2007. – № 6. – С. 153–160.
Колісник–Гуменюк Ю. Концептуальні основи формування професійно-етичної культури майбутніх медиків / Ю. Колісник–Гуменюк // Педагогіка і психологія освіти. – 2011. – № 5. – С. 23-32.
Попіль М., Галян І. Психологічні умови становлення професійної ідентичності майбутніх медсестер / М. Попіль,
І. Галян // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологічна» : [збірник
наукових праць / гол. ред. В. Ортинський]. – Львів : ЛьвДУВС. 2008. – Вип. 1. – С. 130–141.
Переймибіда Л. Організаційні засади діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури учнів
медичного ліцею : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Л. Преймибіда. – К. : Київ. нац. ун-т імені Т.Г. Шевченка,
– 18 с.
Плахотнік А. Формування моральної культури засобами мистецтва в процесі підготовки лікарів / А. Плахотнік // Сучасні
проблеми підготовки фахівців у вищих навчальних медичних та фармацевтичних закладах України: матеріали доповідей
науково-методичної конференції. – Луганськ, 2000. – 279 с.
Пономаренко О. Формування професійно-етичної культури соціального педагога: автореф. … канд. пед. наук: спец.
00.05 «Соціальна педагогіка» // О. Пономаренко. – Київ : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2001. – 20 с.
Хуторской А. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / А. Хуторской, А. Краевский // Педагогика. – 2003. – № 3. – С. 3-10.