ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ТЬЮТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
підготовка, професійна підготовка, готовність, тьюторська діяльність, тьюторство, індивідуалізація, освітнє середовище, майбутній вихователь, педагог-тьюторАнотація
У статті подано теоретичне обґрунтування наукової проблеми сучасного стану професійної підготовки майбутніх вихователів до тьюторської діяльності. Визначено зміст понять «підготовка», «професійна підготовка», «готовність», «тьюторська діяльність». Основну увагу в роботі акцентовано на важливості впровадження тьюторства в освітній простір із метою удосконалення реалізації принципу індивідуалізації з дітьми з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано ідею про те, що оволодіння майбутніми вихователями специфічними функціями вихователятьютора забезпечить набуття навичок якісної професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Автор робить висновок, що сучасні пріоритети професійної підготовки майбутніх вихователів передбачають впровадження принципу індивідуалізації у роботі з дітьми з особливими потребами, а заклади дошкільної освіти потребують формування нового покоління фахівців, здатних самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. Оволодіння майбутніми вихователями тьюторською діяльністю забезпечить ефективне впровадження принципу індивідуалізації в умовах закладу дошкільної освіти, який реалізовує інклюзивну практику.Посилання
Barker P. On being in online tutor / P. Barker // Innovationsin Education and Teaching International. – 2002. – № 39 (1) – P. 3–13.
Абдуллина О. А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования / О. А. Абдуллина. – Москва : Просвещение, 1990. – 141 с.
Бєлєнька Г. В. Підготовка вихователя до розвитку особистості дитини в дошкільному віці : [монографія] / [Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, З. Н. Борисова та ін.]; за заг. ред. І. І. Загарницької. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – 310 с.
Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. – 1440 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – Київ : Либідь, 1997. – 373 с.
Гордон Э. Революция в тьюторстве: прикладное исследование передового опyта, вопросов политики и дострижений учащихся / Э. Гордон, Р. Морган, Ч. О’Мэлли, Дж. Понтиселл; пер. с англ. – Ижевск : ERGO, 2010. – 332 c.
Дем’яненко Н. М. Система тьюторства: актуалізація ретродосвіду Великої Британії / Н. М. Дем’яненко // Зб. наукових праць Полтавського держ. пед. у-ту імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2006. – Вип. 6 (57). – С. 72–75.
Жаровцева Т. Г. Теоретико-методичні засади підготовки фахівців дошкільної освіти до роботи з неблагополучними сім’ями : [монографія] / Т. Г. Жаровцева. – Одеса : ПНЦ АПН України – СВД М. П. Черкасов, 2006. – 367 с.
Іващенко М.В. Особливості організації тьюторського супроводу обдарованої особистості / М.В. Іващенко // Педагогіка. Психологія. Філософія науки: зб. наук. праць. – Переяслав-Хмельницький, 2009. – Вип. 18. – С. 81–85.
Ковалева Т. Материалы курса «Основы тьюторського сопровождения в общем образовании» : [учеб.-метод. пособ.] / Т. М. Ковалева. – Москва : Педагогический университет «Первое сентября», 2010. – 54 с.
Кузьменко Н. В. Педагогічна взаємодія в стосунках «куратор-студенти» в контексті позааудиторної виховної роботи / Н. В. Кузьменко // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 49. – С. 327–335.
Линенко А. Ф. Педагогічна діяльність і готовність до неї : [монографія] / А. Ф. Линенко. – Одеса : ОКФА, 1995. – 80c.
Лукіна Т. О. Тьютор / Т. О. Лукіна // Енциклопедія освіти / АПН України; голов. ред. В. Г. Кремень. – Київ : Юрінком Інтер, 2008. – С. 924.
Микитюк С. О. Ресурсний підхід в організації тьюторської діяльності у вищому педагогічному навчальному закладі / С. О. Микитюк // Засоби навчальной та науково-дослідної роботи. – 2012. – Вип. 39. – С. 111–119.
Мудрик А. В. Социальная педагогика : [учебник] / А. В. Мудрик. – Москва : Издательский центр «Академия», 2005. – 200 с.
Наказ МОН України від 26 червня 2017 р. № 933 «Про завершення II (концептуально-діагностичного) етапу дослідноекспериментальної роботи за темою «Тьюторський супровід у системі змішаного навчання». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/7697.
Сергеева В. П. Тьютор в образовательном пространстве : [учеб. пособ.] / под ред. В. П. Сергеевой. – Москва : ИНФРА-М, 2016. – 192 с.
Сироткин С. Ф. Тьюторство как практика субъективации / С. Ф. Сироткин, Д. Ю. Гребёнкина. – Ижевск : ERGO, 2012. – 40 с.
Тьютор / Вікіпедія – вільна енциклопедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0% A2%D1%8C%D1%8E%D1%82%D0%BE%D1%80.
Швець Т. Тьютор. Перші кроки / Т. Швець. – Київ : вид. група «Шкільний світ», 2017. – 104 с.