ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК КЕРІВНИКА ГУРТКА ПОЗАШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ
Ключові слова:
професійний розвиток учителя, професійне зростання, неформальна освіта, позашкільний заклад освіти, керівник гурткаАнотація
Стаття присвячена дослідженню теоретичних і методологічних основ професійного розвитку педагогічних працівників позашкільних закладів освіти. Проаналізовано науково-педагогічну літературу, що висвітлює окремі аспекти проблеми. Дехто з науковців стверджує, що педагогічна майстерність педагога залежить від вікових, індивідуальних та інших особливостей суб’єкта педагогічної діяльності. У педагогіці цей процес пов’язують не з формальністю або обов’язком, а з особливим способом мислення, корисною звичкою, бажанням педагога самовдосконалюватися тощо. Зарубіжні дослідники працювали над визначенням провідних рис розвитку педагога неформальної освіти, до якої належить і керівник гуртка позашкільного навчального закладу. Підкреслено, що термін «професійний розвиток» педагога належить до міждисциплінарних понять і в різних галузях знань розглядається крізь призму особливих акцентів. Виокремлено характерні ознаки професійної компетентності педагога позашкільного закладу та розроблено підходи до визначення професійної характеристики керівника гуртка.Посилання
Анциферова Л. И. Методические проблемы формирования и развития личности. К психологии личности как развивающейся системе // Психология формирования и развития личности / Л. И. Анциферова. – Москва : Наука, 1981. – 365 с.
Бельмаз Я. М. Професійний розвиток викладачів вищої школи у Великій Британії та США: автореф. дис. д-ра. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Я. М. Бельмаз. – Луганськ, 2011. – 40 с.
Вороніна Г. Л. Формування професійної компетентності керівників гуртків позашкільних навчальних закладів / Г. Л. Вороніна // Імідж сучасного педагога. – 2010. – № 9 (108). – С. 49–50.
Входження національної системи вищої освіти в європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторинг, дослідження: аналітичний звіт / Міжнародний благодійний Фонд «Міжнародний фонд дослідження освітньої політики»; кер. авт. кол. Т. В. Фініков. – Київ : Таксон, 2012. – 54 с.– Бібліогр. : С. 50–53.
Желнова О. Д. Профессиональное развитие личности: межпредметный подход / О. Д. Желнова // Сборник статей магистров МП «Управление образованием», НИУ ВШЭ, вып. первый. – Санкт-Петербург : НИУ ВШЭ, 2012. – 84 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального развития / Э. Ф. Зеер. – Москва : Академия, 2006. – 240 с.
Левитан К. М. Личность педагога: становление и развитие / К. М. Левитан. – Саратов : Изд-во ун-та, 1991. – 168 с.
Литвинюк Л. В. Педагогічне стимулювання професійного зростання вчителів загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Л. В. Литвинюк. – Кіровоград, 2007. – 21 с.
Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – Московский психолого-социальный институт, 1998. – 200 с.
Садовець О. В. Особливості професійного розвитку вчителів середніх шкіл в об’єднаннях працівників освіти США: автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. В. Садовець. – Тернопіль, 2011. – 22 с.
Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъектной реальности в онтогенезе / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – Москва : Школьная пресса, 2000.
Щербаков А. В. Оценка качества образования в учреждениях дополнительного образования / А. В. Щербаков, П. В. Осипов, Л. И. Патрушина // Методист. – 2010. – № 7. – С. 46–49.
Cochran-Smith M., Lytle S. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities / M. CochranSmith, S. Lytle // Review of research in education; eds. A. Iran-Nejad, P. D. Pearson. – Washington, DC: American Educational Research Association, 1999. – Vol. 24. – P. 249–305.
Day C., Sachs J. Professionalism, performativity and empowerment: discourse in the politics, policies and purposes of continuing professional development / C. Day, J. Sachs // International handbook on the continuing professional development of teachers; eds. C. Day, J. Sachs. – Berkshire, England: Open University Press, 2009. – P. 3–32.