СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
управління, професійний розвиток, система, суб’єкт, структура управління, моделювання, освітнє середовище, ефективністьАнотація
У статті розкривається система управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів. Під системою управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі розуміється концептуальний інструмент управлінських впливів на складники освітнього середовища професійного розвитку вчителів загальноосвітнього навчального закладу. До складників системи належать концептуально-цільовий, організаційно-управлінський, змістово-технологічний і оцінювально-результативний. Концептуально-цільовий складник містить мету і завдання, методологічні підходи, закономірності та принципи управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів. Організаційно-управлінський складник містить суб’єкт, об’єкт і функції управління. Змістово-технологічний складник містить організаційно-педагогічні умови, етапи технології управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів. Оцінювально-результативний складник поєднує параметри, фактори, критерії, що розкриваються через факторнокритеріальну модель управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів, рівні (високий, достатній, середній, низький) і кінцевий результат.Посилання
Бабанский Ю. К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований : дидактический аспект / Ю. К. Бабанский. – Москва : Педагогика, 1982. – 191 с.
Григораш В. В. Кваліметричний підхід до експертного оцінювання навчально-виховного процесу / В. В. Григораш // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2014. – Випуск 34. – С. 140–146.
Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії : монографія / І. А. Зязюн. – Київ ; Черкаси : Вид-во ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2008. – 608 с.
Калініна Л. М. Факторно-критеріальна модель оцінювання ефективності інформаційного забезпечення організаційного механізму управління школою / Л. М. Калініна, Г. М. Калініна // Вісник Черкаського університету. Серія “Педагогічні науки”. – 2017. – № 17. – С. 18–36.
Лодатко Є. О. Моделювання в педагогіці : точки відліку / Є. О. Лодатко // Педагогічна наука : історія, теорія, практика, тенденції розвитку : е-журнал. 2010. – Випуск № 1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://intellect-invest.org.ua/ pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n1_ 2010_st_2/.
Мартинець Л. А. Управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі : монографія / Л. А. Мартинець. – Вінниця : ТОВ “Нілан-ЛТД”, 2017. – 408 с.
Михеев В. И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике : науч.-метод. пособ. [для педагогов-исследователей, математиков, аспирантов и научных работников, занимающихся вопросами методики педагогических исследований] / В. И. Михеев. – Москва : Высшая школа, 1987. – 200 с.
Новиков А. М. Методология : словарь системы основных понятий / А. М. Новиков, Д. А. Новиков. – Москва : Либроком, 2013. – 208 с.
Педагогічні системи, технології. Досвід. Практика / за заг. редакцією П. Матвієнко, С. Клепко, Н. Білик. – Київ, 2005. – 231 с.
Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти : монографія / Г. В. Єльникова та ін. ; за ред. Г. В. Єльникової. – Київ ; Чернівці : Книги-ХХІ, 2010. – 460 с.
Теплицька А. О. Модель і моделювання в професійній освіті майбутніх вчителів / А. О. Теплицька // Духовність особистості : методологія, теорія і практика. – 2015. – № 6 (69). – С. 181–190.
Уемов А. И. Логические основы метода моделирования / А. И. Уемов. – Москва : Мысль, 1971. – 312 с.
Управление развитием школы / под ред. М. М. Поташника, В. С. Лазарева. – Москва : Новая школа, 1995. – 464 с.
Штофф В. А. Моделирование и философия / В. А. Штофф. – Москва : Наука, 1966. – 302 с.