ПЕДАГОГІЧНА СВІДОМІСТЬ ЯК ПОКАЗНИК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
Ключові слова:
педагогічна свідомість, професійна компетентність, підготовка вчителя, компоненти, показникиАнотація
У статті проаналізовано різні підходи до визначення поняття “професійна компетентність учителя математики”. Відповідно до аспектів системного, компетентнісного, особистісного, діяльнісного та контекстного підходів і на основі проведеного аналізу різних підходів науковців до досліджуваного питання виокремлено компоненти професійної компетентності. Розглянуто змістово-структурні особливості професійної компетентності майбутніх учителів математики і, що особливо актуально в розрізі проблематики дослідження педагогічної свідомості, доведено, що її важливим складником і показником високого рівня сформованості є педагогічна свідомість. Розвиток професійної компетентності вимагає сформованості педагогічної свідомості як інтегратора особистісних та операційних компонентів (розвиненого мислення, рефлексії, саморозвитку і саморегуляції діяльності та поведінки, високої моральності і культури поведінки).Посилання
Адольф В. Профессиональная компетентность современного учителя: монография / В. Адольф. – Красноярск: КрГУ, 1998. – 286 с.
Иринчеев А. Развитие профессиональной компетентности будущих учителей математики / А. Иринчеев // Вестник Бурятского государственного университета. – 2010. – № 15. – С. 45–48, с. 46.
Кузнецова И. Развитие методической компетентности будущего учителя математики в процессе обучения математическим структурам в сетевых сообществах: дисс. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / И. Кузнецова; Северный (Арктический) федеральный университет имени М. В. Ломоносова. – Архангельск, 2015. – 483 с. – С. 59.
Кузьмина Н. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. Кузьмина. – Москва: “Высшая школа”, 1990. – 119 с.
Маслоу А. Самоактуализация / А. Маслоу // Психология личности. Тексты. – Москва, 1982.
Митина Л. Психология труда и профессионального развития учителя: учеб. пособие для высш. пед. учеб. заведений / Л. Митина – Москва: “Академия”, 2004. – 320 с. – С. 75.
Раков С. Формування математичних компетентностей учителя математики на основі дослідницького підходу в навчанні з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.02 / С. Раков. – Київ, 2005. – 47 с.
Рихтер Т. Структура профессиональной компетентности учителя математики / Т. Рихтер // Фізико-математична освіта: науковий журнал. – 2017. – Вип. 1 (11). – С. 89–92.
Савельева С. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности учителя в образовательном процессе вуза: монография / С. Савельева – Воскресенск, 2012. – 220 с.
Щербаков А. Психология учителя // Возрастная педагогическая психология / А. Щербаков, А. Мудрик / Под ред. А. Петровского. – Москва, 1991.
Якушева С. Профессиональная компетентность как условие развития мастерства педагога / С. Якушева // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. IX Междунар. науч.-практ. конф. Ч. I. – Новосибирск: СибАК, 2011.
Bobovsky R. Terminological analysis of the concept “pedagogical consciousness” in psychological and pedagogical researches / R. Bobovsky // Science and рractice: collection of scientific articles. – Thorpe Bowker. Melbourne, Australia, 2016. – P. 246–267.
Bobovsky R. Reflection as a component of future teacher’s pedagogical consciousness formation / R. Bobovsky // Perspective directions of scientific researches: collection of scientific articles. – Agenda Publishing House, Coventry, United Kingdom, 2016. − P. 289–291.