МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНО-СМИСЛОВИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ
Ключові слова:
цінності, ціннісно-смислові орієнтації, майбутні вихователі, процес професійної підготовки, ціннісно-смислова парадигма в освіті, системний, синергетичний, особистісний, рефлексивно-діяльнісний, компетентнісний, середовищний, герменевтичний підходи.Анотація
Стаття присвячена проблемі формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів у процесі професійної підготовки. Визначено провідні наукові підходи до вирішення проблеми на філософському (ціннісно-смислова парадигма), загальнонауковому (системний та синергетичний підходи), конкретно-науковому (особистісний, рефлексивно-діяльнісний, компетентнісний, середовищний підходи) та технологічному (герменевтичний підхід) рівнях. Доведено, що, по-перше, процес формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів являє собою систему взаємопов’язаних компонентів; по-друге, формування ціннісно-смислових орієнтацій можливе лише в спеціально організованому середовищі, де стосунки в системі “викладач – студент” є суб’єктними, наповненими смислом; по-третє, ціннісно-смислові орієнтації формуються лише в процесі професійної діяльності; по-четверте, використання текстів різних типів сприятиме формуванню ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів.Посилання
Ценностно-смысловая парадигма как основа постнеоклассической педагогической психологии / М. Яницкий, А. Серый, Ю. Пелех // Философия образования. – 2013. – № 1 (46). – С. 175–185.
Лекторский В. Философия, методология, наука / В. Лекторский. – Москва : Наука, 1972. – 236 с.
Системний підхід у вищій освіті : [навч. посіб. ] / автори-упоряд. : Т. Кочубей, К. Іващенко. – Умань : ПП О. О. Жовтий, 2014. – 131 с.
Ковшар В. Теоретико-методичні засади організації передшкільної освіти : [монографія] / В. Ковшар. – Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2015. – 244 с.
Ліннік О. Майбутній учитель як суб’єкт педагогічної взаємодії: підготовка до співробітництва з молодшими школярами : [монографія] / О. Ліннік. – Київ : Видавничий дім “Слово”, 2014. – 304 с.
Сластенин В. Профессиональная готовность учителя к воспитательной работе : содержание, структура, функционирование / В. Сластенин // Профессиональная подготовка учителя в системе высшего образования. – Москва : МГПИ им. В. И. Ленина, 1982. – 220 с.
Зеер Э. Профессиональное становление личности инженера-педагога / Э. Зеер. – Свердловск, 1988. – 117 с.
Маслов С. Аксиологический подход в педагогике / С. Маслов, Т. Маслова // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. – 2013. – № № 2–3. – С. 202–212.
Бєлєнька Г. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : [монографія] / Г. Бєлєнька. – Київ : Університет, 2011. – 320 с.
Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку : компетентнісний підхід : [монографія] / за заг. ред. Г. Бєлєнької, О. Половіної. – Умань : ВПЦ “Візаві”, 2015. – 208 с.
Выготский Л. Педагогическая психология / Л. Выготский. – Москва : Педагогика, 1991. – 480 с.
Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике / Поль Рикер ; Институт философии РАН ; пер. с фр. И. Вдовина. – Москва : Академический проект, 2008. – 695 с.
Закирова А. Методологические основания педагогической герменевтики / А. Закирова // Альманах современной науки и образования. – 2008. – № 10 (17). – Ч. ІІ. – С. 73–79.