http://nc-s5.npu.edu.ua/issue/feed НАУКОВИЙ ЧАСОПИС НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи 2020-08-19T14:08:02+03:00 Л. Л. Макаренко RV_221a@meta.ua Open Journal Systems http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/206313 АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ (ДІЯЛЬНІСНИЙ ТА РЕФЛЕКСИВНИЙ КРИТЕРІЇ) 2020-08-19T14:02:00+03:00 П. М. Магда polinamagda@ukr.net <p class="101">У статті висвітлено результати експерименту з впровадження педагогічних умов формування ціннісних орієн­тацій (креативності, комунікативності, біоетики, емпатії, патріотизму) у майбутніх вчителів музики у процесі ви­вчення предметів соціально-гуманітарного циклу («Історія України», «Основи філософських знань», «Основи екології», «Педагогіка і психологія», «Культурологія», «Соціологія») та під час позааудиторної роботи. Автор розглядає резуль­тати констатувального та формувального етапів експерименту у порівняльному аспекті: зіставляються відсоткові дані обох етапів. Експериментом було охоплено 300 студентів Бахмутського коледжу мистецтв імені Івана Карабиця та ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», умовно поділених на контрольну та експериментальну групу по 150 респондентів у кожній. Автор аналізує результати експерименту за діяльнісним та рефлексивним кри­терієм у контрольній та експериментальній групах студентів, обґрунтовуючи позитивну; динаміку експерименту; визначає можливий вектор подальшого дослідження.</p> 2020-08-13T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 П. М. Магда http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207040 ПОРТФОЛІО ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ 2020-08-19T14:02:08+03:00 К. Г. Магрламова kamilla040582@gmail.com <p class="101">У статті розглядається професійна компетентність майбутнього лікаря як складова пізнавальної діяльності студента медичного університету, спрямована на постановку і вирішення конкретних навчальних завдань (пізнаваль­них, інтелектуальних, дослідницьких тощо), котрі реалізуються на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях. Зауважується, що компетентність у медицині можна визначити як звичне розумне використання інформації, знань, технічних навичок, клінічного мислення, почуттів, етичних цінностей і роздумів у щоденній практиці на ко­ристь суспільства. Автор, досліджуючи компетентність лікарів і студентів, розглядає такі її складові: медичні зна­ння, турботу про хворого, професіоналізм, інформованість, навички міжособистісного спілкування, навчання та по­стійного самовдосконалення. Зауважується, що портфоліо відіграє ключову роль у визначенні освітнього результату сформованості професійної компетентності майбутнього фахівця, слугує систематичною й безперервною оцінкою й самооцінкою навчальних результатів студента. Автор акцентує на тому, що використання портфоліо дозволяє ви­рішити такі основні завдання: простежити зростання рівня професійної підготовки майбутнього лікаря та оцінити його освітні досягнення, доповнивши традиційні форми контролю інноваційними. При цьому виділяються різні види портфоліо, наприклад: портфоліо досягнень, портфоліо особистісного розвитку, презентаційне портфоліо, портфо­ліо проекту, портфоліо кар’єрного просування, портфоліо відгуків та інші.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 К. Г. Магрламова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207041 ПЕРЕДУМОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ФІТНЕС-КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ ВНЗ УКРАЇНИ 2020-08-19T14:02:16+03:00 К. В. Максимова Okateryn2014@gmail.com <span class="10"><span lang="EN-US">У статті розглянуто передумови та основні шляхи модернізації методичної системи фізичної культури засобами явища фітнес-культури. Виявлено суперечності між існуючою орієнтацією освітнього процесу вищої школи та су­часними вимогами щодо Європейської якості освіти. Науково обгрунтовано необхідність розробки та впровадження нових педагогічних підходів та методів навчання Європейського рівня, зокрема, модернізації аудиторноїроботи різних ВНЗ України з метою формування у студентів такої нової соціокультурноїреальності як фітнес-культура. Зазначено найбільш ефективний метод формування фітнес-культури студентів, який полягає у розробці та впровадженні нової навчальної дисципліни «Основи фітнес-культури» в аудиторну роботу різних ВНЗ, який складатиме новий освітній ландшафт України з метою формування фізично здорового та культурно освіченого студентського загалу.</span></span> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 К. В. Максимова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207043 МЕТОДИ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ЖУРНАЛІСТІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ США 2020-08-19T14:02:23+03:00 Х. Р. Марціхів khrystyna.hrytsko@gmail.com <p class="101">У статті представлені особливості операційного компонента професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США. Проаналізовано різні форми організації індивідуальної та групової діяльності студентів-журналістів. Розглянуто традиційні та інноваційні методи навчання журналістів. Досліджені сучасні методи навчання: метод «польового дослідження», метод проектів, метод кейсів. Охарактеризовано форми навчання журналістів: стаціонарну, дистанційну та змішану. Проаналізовано прийоми та підходи навчання, на яких базується професійна підготовка журналістів. Розглянуто умови проходження переддипломної практики; особливос­ті проведення дослідницько-пошукових завдань; можливості навчатися закордоном згідно зі стипендіальними про­грамами університетів США. Окрім цього описуються методичні стратегії для покращення навчання студентів та їхньої мотивації.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Х. Р. Марціхів http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207049 THE ISSUE OF MOTIVATION IN AN ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM 2020-08-19T14:02:30+03:00 Y. Y. Misiura yanakorolyuk@gmail.com <p class="101">English has truly become an international language and the need to study it has become vital to every student in order to get a goodjob and become a valuable member of our society. That’s why the issue on how to motivate students to study English represents considerable interest for teachers around the globe. The topic of human motivation is incredibly fascinating and was investigated by outstanding scientists, such as Abraham Maslow, Jere Brophy, Ken Bain, Linda Nilson, Knud Illeris and many others. This paper is aimed to analyze key approaches for motivating and encouraging university students to study English. Mainly, we focused on such motivation factors as the image of a teacher, peculiarities of motivating generation Z, the influence of learning material, appropriate learning environment and maintaining success expectations. Focusing on the mentioned top­ics helped us establish main motivation techniques and defines direction of further research.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Y. Y. Misiura http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207052 ТРАНСФОРМАЦІЯ ФУНКЦІЙ ШКІЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА ІСТОРІЇ ЯК НАВЧАЛЬНОГО ЗАСОБУ 2020-08-19T14:02:39+03:00 В. М. Могорита mogor@meta.ua <p class="101">У статті розглянуто особливості підручника як провідного засобу навчання. Виявлено підходи до визначення тер­міну «підручник», обгрунтовано його універсальність як носія предметного змісту освіти. Розглянуто наукові під­ходи до типології функцій підручника на основі аналізу педагогічних досліджень. Обґрунтовано залежність основних функцій підручника та системи дидактичних принципів. Проаналізовано основні функції підручника як провідного компонента навчально-методичного забезпечення навчального предмета у відповідності до сучасних вимог. Зроблено висновок, що у контексті діяльнісного підходу до побудови освітнього процесу перелік функцій підручника можна допо­внити компетентнісно орієнтованою, сутність якої полягає у необхідності набуття школярами життєво необхідних компетентностей.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 В. М. Могорита http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207056 РОЛЬ ПЕДАГОГА НИКИФОРА ГРИГОРІЇВА (1883-1953 РР.) У СТАНОВЛЕННІ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ 2020-08-19T14:02:44+03:00 Л. А. Моргай morgai.liliya@gmail.com <p class="101">У статті охарактеризовано внесок і діяльність педагога та громадського діяча Н. Григоріїва у процес українізації освітнього процесу під час його перебування на посаді міністра освіти Української Народної Республіки у кабінеті голови Ради народних міністрів В. Голубовича. Проаналізовано внесок педагога у запровадження навчання українською мовою та викладання українознавчих предметів (української літератури, мови, історії, географії) у школі.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Л. А. Моргай http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207057 ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ В ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2020-08-19T14:02:49+03:00 С. О. Моргунова morgan.ns777@gmail.com <p class="101">У статті розглядаються наукові підходи до розуміння феномену «толерантність». Наводиться низка чинників, які суттєво впливають на формування толерантності у студентів. Як шлях до формування толерантності пропо­нуються відмова від соціальних упереджень, негативних соціальних стереотипів, вироблення об’єктивного ставлення до людини незалежно від її індивідуальних особливостей, формування умінь і навичок толерантної міжособистісної взаємодії, використання лекційних, дискусійних, ігрових форм і тренінгів у навчально-виховній роботі. Розкривається специфіка формування толерантності в іноземних студентів у процесі навчання у полікультурному середовищі україн­ського закладу вищої освіти на прикладі досвіду роботи кафедри мовної підготовки Харківського національного авто­мобільно-дорожнього університету.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 С. О. Моргунова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207063 ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2020-08-19T14:02:56+03:00 О. Г. Набока olganaboka911@gmail.com <p class="101">У статті проаналізовано основні підходи до формування освітніх програм як інструменту забезпечення якості ви­щої освіти. Розкрито законодавчо-правові, методологічні та прикладні аспекти розроблення освітніх програм. Заува­жено, що найбільш ефективним є студентоцентрований підхід, а гарантом забезпечення якості освітньої програми може бути поєднання державної та громадської (суспільно-професійної) акредитації. Вивчено досвід Європейського простору вищої освіти з питань оцінки якості освітніх програм. Запропоновано перелік питань для моніторингу та підвищення якості освітніх програм.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. Г. Набока http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207075 ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ МУЗИЧНОЇ ШКОЛИ 2020-08-19T14:03:01+03:00 О. Л. Надутенко elen.nadutenko@gmail.com <p class="101">У статті розглянуто можливості оптимізації музичної освіти, здійснено аналіз наукової літератури з означеного питання, вивчено та узагальнено стан проблеми формування художньої культури учнів музичної школи; уточнено основні поняття дослідження «художня культура», «художня культура особистості», визначено зміст і структуру розвитку художньої культури учнів музичної школи. Наголошується, що художнє сприйняття й розуміння учнями музичних творів залишається однією зі складних проблем. Узагальнення складових мистецького художнього сприймання приводить до визначення його як специфічного виду художньо-практичної діяльності, яка не обмежується тільки прослуховуванням музики, а й включає рівень емоційно-смислового осягнення змісту музичного твору. Розкрито можливості формування художньої культури учнів музичної школи засобами гри на музичному інструменті, визначено основні завдання й принци­пи, специфіку проведення індивідуального уроку гри на музичному інструменті. Одним зі шляхів гуманізації педагогічного процесу автор вважає використання методів театральної педагогіки, що відкривають принципово нові можливості художньо-педагогічного, мистецтвознавчого, естетичного аналізу та виконання музичних творів.</p><p class="101">На основі наукових положень про єдність художньо-пізнавальної та творчо-виконавської діяльності учнів, автор доводить об’єктивну потребу застосування у музичному вихованні нових варіативних форм, інтерактивних методів навчання, які на основі поетапного засвоєння учнями теоретичного й практичного навчального матеріалу, формують у них інтерес до мистецької діяльності та художньої творчості.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. Л. Надутенко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207394 АНАЛІЗ АНГЛОМОВНОГО ПІДРУЧНИКА «АНГЛІЙСЬКА МОВА ДЛЯ ФІНАНСОВОГО СЕКТОРУ» 2020-08-19T14:03:12+03:00 Ю. М. Несін RV_221a@meta.ua <p class="101">У статті аналізується зміст англомовного підручника «Англійська мова для фінансового сектору» видавництва «Кембриджськауніверситетська преса» як ефективного засобу комунікації. Особлива увага приділяється відповіднос­ті змісту навчальної книги її меті, доцільності використання вищезазначеного підручника на практичних заняттях у вищому навчальному закладі. Робиться наголос на найбільш вдалих текстах та вправах, вміщених у книзі. Статтю присвячено опису двадцяти чотирьох розділів, включно зі словником, читанням, прослуховуванням і фокусуванням на мові, говорінні та письмі. Автор намагається вказати на позитивну роль вступу, підкреслюючи мету курсу для сту­дентів ділового напряму й людей, що працюють у фінансовій галузі із середнім і високим рівнем англійської мови. На­укова стаття уточнює плюси і мінуси індивідуального підходу, охоплює цілий матеріал підручника й конкретизує рівні деяких завдань. Науковий пошук розглядає використання найбільш поширених тестів: питально-відповідних вправ, за­повнення пробілів/пропусків, співвіднесення/зіставлення, доповнення, заповнення таблиць, конспектування (складання коротких записів), називання, вікторин/опитувань/змагань/ігор і т.д. Стаття підкреслює функції підручника, необ­хідність впровадження в освітній процес наступних креативних завдань для студентів, а саме – розробку портфоліо, роботу в групах, складання записів, діалогів, організацію дискусій, презентацій, рольових ігор. Стаття фокусується на наступному розвитку чотирьох компонентів англійської мови – аудіюванні, говорінні, читанні та письмі й на чоти­рьох компетенціях – мовній, мовленнєвій, соціально-культурній та стратегічній.</p> 2020-08-14T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Ю. М. Несін http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207397 ІСТОРІОГРАФІЯ ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІКИ СХІДНИХ СЛОВ’ЯН ЕТНОГРАФАМИ ХІХ-ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ (ДОРАДЯНСЬКИЙ ПЕРІОД) 2020-08-19T14:03:20+03:00 Т. В. Окольнича t.vladimirovna.75@ukr.net <p class="101">У публікації розкривається дорадянський період історіографії у вивченні народно-педагогічних поглядів східних слов’ян. Автором розкриваються основні напрями дослідження педагогіки наших пращурів етнографами ХІХ – по­чатку ХХ століття.</p><p class="101">Незважаючи на описовість, фрагментарність та недостатній теоретичний аналіз даних розвідок, у роботах етнографів вперше було вказано на необхідність вивчення дитячого побуту в традиційному суспільстві. В цей період з’явилася низка публікацій етнографів-краєзнавців, що становлять сьогодні джерельну базу для вивчення особливос­тей виховання дітей східних слов’ян. Описувалися родильні звичаї та обряди, уявлення та вірування, що лежали в основі народних поглядів на виховання дитини, одяг, дитячі меблі, умови проживання, ігри, іграшки, участь дітей у громадському житті общини; фіксувалися матеріали фольклорної традиції дітей, народної дитячої медицини тощо. Узагальнення значної кількості польового матеріалу спричинило інтерес етнографів до вивчення різноманітних аспек­тів етнографії дитинства та юності.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Т. В. Окольнича http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207399 СПЕЦКУРС З ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ШКОЛЯРІВ 2020-08-19T14:03:26+03:00 Н. В. Олефіренко olefirenkonn@gmail.com Н. О. Пономарьова ponomna@gmail.com <p class="101">Статтю присвячено висвітленню особливостей підготовки майбутніх учителів інформатики до професійної орі­єнтації школярів на ІТ-спеціальності. Для забезпечення поетапного формування готовності майбутніх учителів ін­форматики до профорієнтаційної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах запропоновано авторський спецкурс «Теорія та методика профорієнтаційної роботи вчителя інформатики». Розкрито структуру спецкурсу, його мету і завдання, тематику і зміст кожного модуля, представлено очікувані результати. Показано систему спеціальних знань та вмінь, на формування яких спрямований зазначений спецкурс. Запропонований спецкурс був апробований у процесі підготовки студентів спеціальності «Інформатика» фізико-математичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Н. В. Олефіренко, Н. О. Пономарьова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207475 ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2020-08-19T14:03:32+03:00 Т. С. Острянко ostryanko_ts@ukr.net <p class="101">У статті розкрито зміст поняття «здоров’язбережувальна компетентність» та представлено результати до­слідження рівнів сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних працівників. Автором сформульовано критерії: ціннісно-мотиваційний, когнітивно-діяльнісний та особистісний, показники та рівні сформова­ності здоров ’язбережувальної компетентності – низький, середній, високий. На основі дослідження зазначено наявність недоліків у здоров’язбережувальній підготовці майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Т. С. Острянко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207476 КОЛЬОРОВА ГАМА ЖІНОЧОГО УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА ПОЛТАВЩИНИ 2020-08-19T14:03:36+03:00 Л. С. Охріменко ftd-pdpu@ukr.net <p class="101">У статті досліджено особливості кольорової гами жіночого українського костюма, який характерний для регіону Полтавщини. Характеристика кольорових відтінків, гармонійне їх поєднання відіграють важливу роль у композиції жіночого вбрання. Традиційному одягу, який характерний для Полтавщини, притаманна ніжна гама кольорів, пас­тельні тони. Виділено характерні особливості поєднання кольорової гами в одязі, які відображають культурно-істо­ричне життя народу, його естетичні смаки, адже кожному регіону України властиві не лише орнаментальні мотиви, а й кольорові поєднання.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Л. С. Охріменко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207478 ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРИ 2020-08-19T14:03:46+03:00 В. А. Папушина papushyna@ukr.net <p class="101">Відповідно до вимог, що висуваються до сучасної вищої освіти з питань формування всебічно розвиненої особис­тості, вдосконалення естетичної культури випускника ВНЗ, у статті запропоновано ефективні шляхи впровадження педагогічної системи формування естетичної культури студентів. У центрі дослідження – використання можливостей навчання художньої літератури в процесі духовного творення особистості. З ’ясувавши стан сформованості естетич­ної культури студентів-першокурсників, спрямовуємо їхню діяльність на самореалізацію та самовдосконалення. Під час вивчення дисципліни «Історія зарубіжної літератури» вихідним принципом визначаємо діяльність студентів на шляху досягнення поставленої мети як в аудиторній, так і позааудиторній роботі. За допомогою технолого-методологічного компонента формуємо у студентів власне бачення вирішення навчально-естетичної проблеми. Організовані з цією ме­тою тренінги допомагають становленню естетичної культури студентів через свідомий вибір видів діяльності в меж­ах культурно-естетичного середовища ВНЗ. Сприяють Грунтовній професійній підготовці в комплексі з формуванням естетичної культури майбутніх фахівців-філологів інтегровані практичні заняття, компаративне вивчення української і зарубіжної літератури. Спеціальний курс «Естетичні аспекти зарубіжної і української літератури», розроблений нами, має системний характер засвоєння студентами світоглядних та естетичних відкриттів митців різних епох.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 В. А. Папушина http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207479 ПРАВОВІ ЗАСАДИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ТА КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ НЕПОВНОЛІТНІХ ПРАВОПОРУШНИКІВ В УКРАЇНІ У 20-Х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ 2020-08-19T14:03:54+03:00 Є. Ю. Пліско pliskoej@ukr.net <p class="101">У статті проводиться дослідження історичного факту становлення та розвитку вітчизняної нормативно-пра­вової бази кримінальної відповідальності неповнолітніх правопорушників. Проаналізовано деякі законодавчі акти, які забезпечували функціонування системи соціального виховання та врегулювання протиправної поведінки підлітків. Ви­значено створення спеціалізованих установ за типом реформаторіумів та землеробних колоній, в яких здійснювалося соціальне виховання неповнолітніх.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Є. Ю. Пліско http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207481 ПРАКТИКА ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ БЕЗПЕКИ ЛЮДИНИ ДО УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ 2020-08-19T14:04:00+03:00 О. В. Повстин oksana_povstyn@ukr.net <p class="101">У статті проаналізовано функціонування системи професійної підготовки співробітників органів та підрозділів служби цивільного захисту України, яка сформувалась з метою реалізації на загальнодержавному рівні безперебійно­го й ефективного комплектування особовим складом підрозділів, покликаних запобігати й ліквідовувати надзвичайні ситуації різноманітного характеру. Така система охоплює допрофесійну підготовку, діяльність навчальних закладів різних рівнів, а також передбачає підвищення кваліфікації фахівців у галузі цивільного захисту. Провідне місце в цій системі належить вищим навчальним закладам, які тісно пов’язані з динамікою суспільного розвитку, гнучко реагу­ють на зміни соціального замовлення, потреби галузі безпеки людини, запити курсантсько-студентського середовища. Досліджено практику підготовки фахівців у галузі безпеки людини до управлінської діяльності у ВНЗ України, обгрун­товано її переваги та виявлено недоліки з метою в подальшому запропонувати шляхи їх усунення.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. В. Повстин http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207492 МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ УМІНЬ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ 2020-08-19T14:04:05+03:00 Л. А. Покась RV_221a@meta.ua Ю. Ю. Стаднюк Yuli4ka1990@gmail.com <p class="101">У статті розглянуто сутність формування пізнавальних умінь у процесі навчання учнів у 6-8 класах. Визначено та описано характерні їм теоретичні, методологічні аспекти. Усі дані систематизовано й запропоновано для роз­гляду у вигляді моделі формування пізнавальних умінь учнів у процесі навчання фізичної географії. Модель структу- ровано на складові частини: цільову, змістовно-теоретичну, контрольно-регулятивну та результативну. Визначено взаємозв’язки її структурних компонентів, принципи й умови формування пізнавальних умінь учнів. Проаналізовано систему завдань та етапи їх формування. Охарактеризовано рівні сформованості пізнавальних умінь учнів і критерії оцінювання рівня засвоєння навчального матеріалу шляхом використання творчих завдань. Створена модель дає мож­ливість розглянути основні складові частини процесу формування пізнавальних умінь учнів.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Л. А. Покась, Ю. Ю. Стаднюк http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207502 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАКЛАДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ АГРАРНОГО ПРОФІЛЮ 2020-08-19T14:04:11+03:00 Т. П. Поліщук polischuk_t_p@ukr.net <p class="101">У статті подано комплекс педагогічних умов, котрі, на наш погляд, сприятимуть розвитку організаційної куль­тури педагогічного колективу закладу професійної освіти, зокрема, й аграрного профілю. Доведено, що педагогічні умови узгоджуються із закономірностями, принципами педагогічного процесу, відповідають його меті та сприяють досягненню запланованого результату.</p><p class="101">Важливу роль відведено аналізу фактів, отриманих у процесі констатувального етапу дослідження стану організа­ційної культури навчальних закладів – учасників експерименту. Виявлено й обгрунтовано, що специфіка розвитку організа­ційної культури педагогічного колективу полягає в тісному зв’язку педагогічних, економічних і соціокультурних факторів.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Т. П. Поліщук http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207505 ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ У ТЕХНІЧНОМУ ВНЗ 2020-08-19T14:04:17+03:00 О. О. Приходько RV_221a@meta.ua <span class="10"><span lang="EN-US">У статті описано модель навчання майбутніх інженерів технічного ВНЗ професійно орієнтованого англомовного читання та шляхи реалізації моделі на заняттях з навчальної дисципліни «Іноземна мова» за такими параметрами: тематичні розділи, кількість годин, етапи навчання, система відповідних вправ. Відзначено, що модель навчального процесу для формування професійно орієнтованої англомовної читацької компетентності реалізується на принципах поетапності навчального процесу, циклічності, системності, професійної спрямованості навчання. У статті деталь­но описаний процес реалізації трьох основних етапів роботи з текстом: дотекстовий, текстовий та післятекстовий. Для кожного етапу роботи з текстом запропоновані різноманітні типи вправ, які відповідають цілям відповідного етапу, та визначено, які методи і прийоми слід використовувати на кожному з цих етапів. Детально проаналізовано Програму навчальної дисципліни «Іноземна мова», визначені суб’єкт і об’єкт навчання. Перераховані основні змістовні модулі, в результаті опрацювання яких відбувається вдосконалення навичок і розвиток вмінь професійно орієнтовано­го англомовного читання фахових тестів студентами технічного університету. Розглянуто основні види контролю: поточний, рубіжний і підсумковий контроль та оцінювання навчальних досягнень студентів у процесі формування професійно орієнтованої англомовної читацької компетентності. У статті, крім того, описано, як здійснюється оцінювання знань студентів з навчальних дисциплін, формою підсумкового контролю яких є залік або екзамен, та як розподіляються бали оцінювання відповідно до форми контролю. Наведена таблиця переведення балів за 100-бальною шкалою в національну та європейську, яка застосовується в Херсонському національному технічному університеті.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. О. Приходько http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207509 МЕТОДИ ПІДГОТОВКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ 2020-08-19T14:04:24+03:00 Г. А. Рідкодубська anutabanditka1@ukr.net <p class="101">Якісна підготовка майбутнього соціального працівника до професійної мобільності залежить від вибору методів її реалізації. Сьогодні актуальними є продуктивні методи, які дозволяють організувати освітній процес з урахуван­ням професійної спрямованості навчання, а також з орієнтацією на особистість студента, його інтереси, мотиви, схильності та здібності.</p><p class="101">У статті розглядаються кейс-методи, методи інтелектуальних ігор, інформаційно-мобільні методи, методи про­ектів, портфоліо у процесі професійної підготовки майбутніх працівників соціальної сфери в Україні.</p><p class="101">Обґрунтовано, що робота з підготовки до професійної мобільності з використанням комплексу інноваційних ме­тодів дозволяє застосовувати теоретичні знання для розв’язання практичних завдань, формує професійно необхідний комплекс компетентностей, допомагає розвивати незалежне мислення студентів, поєднуючи теорію з практикою.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Г. А. Рідкодубська http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207512 УМОВИ ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ КЕЙСІВ ПРИ НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ 2020-08-19T14:04:30+03:00 І. І. Романов criscorey@ukr.net <p class="101">У статті аналізується проблема застосування методу кейсів під час навчання іноземних мов, зокрема, англійської мови. Також розглядаються умови успішного застосування кейс-методу під час навчання іноземним мовам. Метод кейсів сприяє розвитку у студентів/курсантів комунікативних навичок, розширенню кругозору, формуванню загальних навичок, розвитку самостійної, пошукової діяльності, формуванню естетичних поглядів, підвищення рівня компетентності.</p><p class="101">Метод кейсів може бути використаний не тільки в якості методу навчання, а й для оцінювання рівня знань. До­цільно застосовувати метод кейсів на просунутих етапах навчання, коли курсанти/студенти вже мають достатній рівень сформованості мовних, пізнавальних та дослідницьких вмінь та навичок.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 І. І. Романов http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207528 СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З АНАЛІТИЧНОГО ТА ЕКОЛОГІЧНОГО ПРИЛАДОБУДУВАННЯ 2020-08-19T14:04:35+03:00 Т. О. Рудик ru58@ukr.net О. В. Суліма RV_221a@meta.ua <p class="101">Сучасні екологічні проблеми обумовлюють необхідність підготовки кваліфікованих фахівців, які спеціалізуються в галузі аналітичних вимірювань, у розробці та експлуатації засобів екологічного моніторингу. У статті розглянуто питання підготовки майбутніх фахівців-екологів, які не тільки розуміють сучасні екологічні проблеми, причини їх ви­никнення та можливі наслідки, але й вільно орієнтуються в розмаїтті технічних засобів, володіють специфікою еко­логічного моніторингу. Визнаним напрямом навчально-наукової діяльності щодо підготовки майбутніх спеціалістів з екологічного приладобудування є створення та дослідження принципово нового класу засобів контролю – телевізійних інформаційно-вимірювальних систем. Задача створення ефективних методів та технічних засобів для екологічного моніторингу завжди залишатиметься актуальною.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Т. О. Рудик, О. В. Суліма http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207529 ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 2020-08-19T14:04:41+03:00 Ю. О. Саєнко yulya@gmail.com <p class="101">У статті розглянуто питання впровадження технології розвитку критичного мислення на уроках у початковій школі. Метою модернізації освіти в наш час є створення нової української школи, в якій буде приємно навчатись, і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у житті. А це позначатиме одне – нові вимоги до умов реалізації загаль­ноосвітніх програм шкіл передбачають, що основою побудови уроку буде індивідуальність, варіативність та відкритість, де невід ’ємною складовою частиною є використання прийомів критичного мислення. Систематичне включення критичного мислення в навчальний процес формує особливий склад мислення і пізнавальної діяльності в учнів початкових класів. Ком­бінування цих прийомів допомагає досягти і кінцеву мету застосування технології критичного мислення – навчити учнів початкових класів застосовувати цю технологію самостійно, щоб вони мали змогу не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами, які із задоволенням вчитимуться впродовж усього життя.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Ю. О. Саєнко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207530 РОЛЬ КОМУНІКАТИВНИХ СИТУАЦІЙ У ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНІЙ ІНШОМОВНІЙ ПІДГОТОВЦІ ЯК МЕТОД ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ 2020-08-19T14:04:49+03:00 О. В. Сидорчук Sallasky2009@gmail.com <p class="101">В роботі розглядається застосування інтерактивних вправ на практичних заняттях в курсі професійно орієнто­ваного вивчення іноземної мови. Виділено функцію рольової гри й ситуативних комунікативних завдань як методів фор­мування професійної комунікативної компетентності майбутнього фахівця під час вивчення іноземної мови шляхом стимулювання вербального мислення студента і створюючи необхідність в іншомовній мовленнєвій діяльності. Також піднімається питання ефективності навчально-виховних методів інтенсифікації професійної підготовки майбутньо­го фахівця соціальної сфери шляхом моделювання професійної діяльності фахівця в галузі соціальної сфери в ситуаціях міжособистісного спілкування та підвищення рівня адаптації майбутніх фахівців до культурних відмінностей клієн­тів соціальних служб для ефективного функціонування в умовах полікультурних спільнот.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. В. Сидорчук http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207531 ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ НАСТУПНОСТІ У ВИВЧЕННІ МАТЕМАТИКИ В 4-ОМУ І 5-ОМУ КЛАСАХ 2020-08-19T14:04:56+03:00 Л. П. Силюга syluga@i.ua М. І. Січак marichkasichak@i.ua <span class="10"><span lang="EN-US">У статті проаналізовано стан і тенденції розвитку проблеми наступності у вивченні математики в четвертому і п’ятому класах загальноосвітньої школи. Забезпечення наступності є однією з основних умов успішної адаптації мо­лодших школярів до навчання в основній школі та важливою передумовою успішного навчання у 5-му класі. У зв’язку з цим охарактеризовані типові труднощі адаптаційного періоду учнів на етапі переходу з початкової до основної школи та розроблені методичні рекомендації щодо їх усунення під час вивчення математики. На основі порівняльного аналізу навчальних програм з математики для 4-го та 5-го класів визначені дидактичні особливості формування основних складників математичної компетентності четвертокласників та п’ятикласників відповідно до змістових ліній. За­значено послідовний механізм формування обчислювальних навичок, умінь розв’язувати прості та складені сюжетні задачі, вивчення геометричного матеріалу учнями 4-го та 5-го класів.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Л. П. Силюга, М. І. Січак http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207537 СУЧАСНІ ПОГЛЯДИ НА СУТНІСТЬ ЗАЇКАННЯ ТА МЕТОДИ ЙОГО КОРЕКЦІЇ 2020-08-19T14:05:02+03:00 С. В. Скляр opmpk-1@ukr.net <p class="101">У зв’язку з гуманізацією освіти, модифікацією шкільних програм і методів навчання, а також у світлі останніх кон­цепцій дошкільної освіти великого значення набуває формування в дітей навичок позитивної взаємодії з оточуючими як запоруки їх благополучного розвитку, що виявляється можливим тільки за умови повноцінного оволодіння мовою. Потреби суспільства в значущості й необхідності повноцінного спілкування висувають у розряд актуальних проблему формування мовно-комунікативних навичок у молодших дошкільників. У статті розглянуто питання, що пов’язане з до­слідженням особистісно-комунікативних порушень у дітей молодшого дошкільного віку, що страждають на заїкання.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 С. В. Скляр http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207542 СОВРЕМЕННЫЕ РУССКОЯЗЫЧНЫЕ МОТИВАТОРЫ К ОНЛАЙН-ИЗУЧЕНИЮ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ: АСПЕКТ СУГГЕСТИВНОГО АНАЛИЗА 2020-08-19T14:05:08+03:00 Н. В. Слухай RV_221a@meta.ua <p class="101">Мотиваторы – поведенческие стимулы, объективированные вербальными и невербальными формами, относятся к древнейшим феноменам человеческой коммуникации. Центральное место среди них принадлежит позитивным моти­ваторам, направленным на активизацию человека, развитие и совершенствование человеческого разума и духа. В изу­чении иностранных языков мотиваторы всегда играли значительную роль, однако с развитием сети Интернет их роль возросла, а природа мотиваторов изменилась в соответствии со спецификой виртуального общения. Появились спе­циально сконструированные, или креативные, мотиваторы – завершенные стимулирующие тексты малого объема, построенные с учетом традиционных и новейших методик влияния на сознание и подсознание человека. Креативные мотиваторы успешно реализуют свой потенциал при условии наличия суггестивной составной – форм влияния в обход рациональных каналов контроля сознания адресата или при необычной апелляции к ним. В качестве акта суггестив­ной коммуникации типичный мотиватор имеет своеобразную структуру, которая включает пролонгированную фазу якорения, часто редуцированную фазу наведения транса, особую фазу утилизации транса, исследованные в статье со стороны трансовых методик и средств речевого воплощения. Фаза конгруэнтного инклюзивного или обезличенного якорения часто соединена с фазой наведения транса. Среди якорей в равных пропорциях представлены стимуляторы- эмоциогены и стимуляторы-рациогены: эмоциональная карта содержит больше разновидностей, рациональная кар­та – большее число якорей, явленных меньшим числом разновидностей, то есть эмоциональная карта «прошивает» рациональную. Утилизация транса основана на особых трансовых методиках стимуляции к действию. Выполненный анализ предоставляет исследователю ключ к осмыслению текстов влияния различной степени сложности.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Н. В. Слухай http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209459 ВПЛИВ ЕТНІЧНО-КУЛЬТУРНИХ ЗМІН НА ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ 2020-08-19T14:05:17+03:00 О. М. Соболь olena.sobol@ukr.net <p class="101">Ця стаття є частиною роботи, необхідної для вивчення того, як етнічно-культурні процеси впливають на фор­мування особистості. Вона направлена на розширення роботи, яка проводиться щодо ідентичності, шляхом вивчення того, як етнічні та культурні варіації впливають на формування особистості, а також включають концепції задо­волення ідентичності та незадоволення для трьох галузей тотожності (особистого, міжособистісного та світо­гляду) на крос-культурному рівні. У цій статті ми також намагалася розширити та вдосконалити наше розуміння взаємозв’язку між соціальними інституціями та почуттям ідентичності на теоретичному рівні, запропонувавши конструктивістську перспективу, яка підкреслює роз’яснення та розуміння зміни особи в мінливому світі.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. М. Соболь http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209473 ПРОБЛЕМИ ЕКСПЛІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПОНЯТЬ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ 2020-08-19T14:05:25+03:00 М. О. Сокол maryanasokol@ukr.net Т. І. Горпініч RV_221a@meta.ua Й. Смила RV_221a@meta.ua <span class="10"><span lang="EN-US">У статті розглядаються проблеми експлікації педагогічних понять в умовах глобалізації. Досліджується зміст сучасного понятійно-категорійного апарату педагогічної науки. Розкривається сутність і змістове наповнення озна­ченого феномена з урахуванням модернізаційного підгрунтя. Підкреслюється, що формування понятійної системи зна­ходиться в постійному розвитку, наслідуючи циклову спіраль соціальної еволюції</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 М. О. Сокол, Т. І. Горпініч, Й. Смила http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209480 РЕЦЕПТИВНА ЛЕКСИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СКЛАДІ ФАХОВОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ 2020-08-19T14:05:31+03:00 З. К. Соломко RV_221a@meta.ua <p class="101">У статті розкрито суть поняття «лексична компетентність», уточнено її зміст та структуру з урахуванням рівня навчальної автономії студентів. Сформульоване власне робоче визначення поняття професійно орієнтованої рецептивної лексичної компетенції. Уточнено, що під професійно орієнтованою рецептивною лексичною компетен­цією розуміємо здатність і готовність індивіда на основі лексичних знань, рецептивних лексичних навичок і мовної усвідомленості адекватно розпізнавати, співвідносити та розуміти лексичні одиниці в читанні й аудіюванні на рівні слова, словосполучення, речення та тексту, ураховуючи лінгвосоціокультурні та термінологічні особливості юридич­ної лексики, відповідно до задуму висловлювання, комунікативної ситуації, стилів і жанрів іншомовного професійного мовлення юристів, а також забезпечувати підтримку функціонування сформованих рецептивних лексичних навичок на необхідному рівні та здійснювати постійний самоконтроль і рефлексію власної діяльності.</p><p class="101">Під час дослідження психологічних передумов формування та вдосконалення професійно орієнтованої рецептивної лексичної компетенції в майбутніх юристів було зроблено висновок, що під час вивчення студентами іноземної мови мають місце деякі особливості. Під час сприйняття інформації реципієнт пов’язує нову інформацію з тією, яку він здобув під час вивчення дисциплін зі спеціальності, усвідомлює, аналізує й порівнює з тим, що вже є в пам’яті. Рефлек­сія й усвідомлення – це два неподільних пов’язаних між собою аспекти когнітивного підходу до оволодіння рецептив­ною лексичною компетенцією, а сенсибілізація – це основна передумова включення механізмів усвідомлення й рефлексії. Описано процес відбору навчального матеріалу з наголосом на лінгвосоціокультурному аспекті мови. Показано особли­вості процесу засвоєння лексичного матеріалу та вказано на труднощі його засвоєння.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 З. К. Соломко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209483 ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ БУДІВЕЛЬНОЇ ГАЛУЗІ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ 2020-08-19T14:05:48+03:00 С. В. Сороквашин sorok24@gmail.com <p class="101">Стаття присвячена проблемі теоретичного розроблення експериментальної технології формування інформаційно- комунікаційної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельної галузі в процесі професійної підготовки.</p><p class="101">Проведено аналіз робіт вітчизняних і зарубіжних дослідників щодо змісту поняття «педагогічна технологія», роз­крито сутність поняття «технологія формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх кваліфі­кованих робітників будівельної галузі» як сукупності взаємопов’язаних структурних компонентів, об’єднаних загаль­ною метою, що функціонують у цілісному навчальному процесі. Визначено мету формування в майбутніх кваліфікованих робітників будівельної галузі інформаційно-комунікаційної компетентності: набуття ними відповідних знань, умінь і навичок для їх застосування у професійній діяльності. Розкрито завдання, методологічні основи, принципи, охарактеризовано етапи впровадження: пропедевтичний, змістовно-процесуальний, рефлексивно-аналітичний, контрольно-оцінний.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 С. В. Сороквашин http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209486 РАЗВИТИЕ ЧИТАТЕЛЬСКИХ УМЕНИЙ СТУДЕНТОВ ПРИ ДОМИНАНТНОМ ИСПОЛЬЗОВАНИИ МОБИЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ 2020-08-19T14:05:54+03:00 О. К. Статкевич RV_221a@meta.ua <span class="10"><span lang="RU">В статье изучается проблема развития читательских умений студентов при доминантном использовании мобиль­ных технологий при обучении иностранному языку</span></span><span class="102"><span lang="RU">. </span></span><span class="10"><span lang="RU">Устанавливаются основные цели профессиональной подготовки студентов: развитие и формирование читательской компетенции. Раскрываются факторы успешности обучения профессиональному чтению на иностранном языке, а именно: направленность обучения чтению как виду речевой де­ятельности на решение определенных коммуникативных задач познавательного или практического характера; на­правленность чтения на получение информации; использование для чтения текстов реальных языковых произведений, которые имеют все признаки текста как единицы коммуникации; приближение к реальным условиям чтения задач, которые студенты получают перед чтением текстов; профессиональная значимость содержания текстов и их при­влекательность для студентов; направленность чтения на понимание и осмысление прочитанного. В статье опреде­ляется уровень сформированности читательской компетенции. Рассматриваются также потенциальные ситуации чтения, в которых может оказаться специалист. Благодаря анализу последних исследований методистов в статье раскрываются причины снижения качества чтения; определяются основные правила при отборе текстов для чтения, устанавливаются цели для разработки тестовых заданий к текстам для чтения. Кроме того, предлагаются основ­ные виды тестовых заданий для таких видов чтения, как ознакомительное, поисковое, просмотровое, изучающее. Определяется степень зрелости чтения студентов в неязыковых вузах. Рассматриваются трудности при подборе и использовании задач при обучении видам чтения. Предлагается практическое применение читательских умений при интенсивном использовании мобильных технологий.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. К. Статкевич http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209494 РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ 2020-08-19T14:06:06+03:00 Н. М. Стеценко stecenkonm@gmail.com <p class="101">У статті розглянуто питання розвитку критичного мислення майбутніх фахівців у процесі вивчення іноземної мови. Про­аналізовано сутність поняття «критичне мислення». Визначено, що критичне мислення має взаємозв ’язок із теоретичним і практичним, характеризується здатністю людини самостійно виявляти протиріччя, визначати проблему й способи її ви­рішення. Формування вмінь критичного мислення тісно пов ’язане з формуванням мисленнєвихумінь у процесі навчання різним видам мовленнєвої діяльності, оскільки предметом мовленнєвої діяльності є думка. Розвиток критичного мислення студентів під час вивчення іноземної мови можна розглядати як один із факторів формування комунікативної компетенції. Основними формами розвитку критичного мислення має бути «мозковий штурм», дискусія, дебати, рольові та ділові ігри тощо, а на­вчальний процес необхідно організувати таким чином, щоб у студентів було постійне бажання висловити свою думку.</p><p class="101">У дослідженні розкрито організаційні основи застосування таких активних технологій, як «мозковий штурм», дискусія, дебати в процесі підготовки фахівців у вищій школі. Наведено рекомендації та методику проведення деба­тів на заняттях з іноземної мови. Підкреслено, що розвиток критичного мислення засобами іноземної мови підвищує ефективність навчального процесу, формує в студентів уміння розмірковувати, працювати в парах, групах; розвиває здібності до індивідуальної самостійної діяльності і є важливою умовою для підвищення загальної й професійної під­готовки майбутніх фахівців – творчих особистостей, які мають високу культуру критичного мислення.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Н. М. Стеценко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209495 ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ХОРОВОГО СПІВУ 2020-08-19T14:06:11+03:00 Г. В. Стець stetshalyna@ukr.net <p class="101">У статті досліджено особливості впровадження інформаційно-комунікаційних технологій під час викладання хо­рового співу як у сучасній загальноосвітній школі, так і у вищому навчальному закладі. Обґрунтовано важливість за­стосування сучасних комп’ютерних засобів у навчальній шкільній і університетській практиці. Акцентується увага на формуванні та розвитку вокально-хорових навиків із використанням новітніх комп’ютерних технологій. Показано, що впровадження ІКТ у навчальний процес сучасної загальноосвітньої школи відкриває нові можливості та перспективи розвитку творчої особистості учнів, сприяє формуванню в них практичних умінь і навичок у процесі вокально-хорової роботи. У статті відзначається, що реалізація ІКТ у навчальному процесі сприятиме наповненню кабінетів музичного мистецтва змістовними матеріалами на електронних носіях, систематизації методичного фонду кабінетів.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Г. В. Стець http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209496 ДОСЛІДЖЕННЯ СУТНОСТІ ПАТРОНАТУ ЗВІЛЬНЕНИХ З ПЕНІТЕНЦІАРНИХ ЗАКЛАДІВ У РОСІЙСЬКІЙ ІМПЕРІЇ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. 2020-08-19T14:06:18+03:00 В. О. Стремецька strvial@ukr.net <span class="10"><span lang="EN-US">Актуальність питань, пов’язаних із патронатом звільнених з пенітенціарних закладів, обумовлена високим рівнем рецидивної злочинності, наявністю різноманітних перешкод на шляху реабілітації колишніх засуджених, необхідністю створення єдиного концептуального підгрунтя патронату та його педагогізації. У статті проаналізовано погляди до­слідників другої половини ХІХ – початку ХХ ст. на питання патронату звільнених з пенітенціарних закладів. На думку автора, саме у той період розвиток теоретичних засад та практична реалізація ідеї патронату досягли апогею. На­уковці, практичні діячі розглядали сутність патронату, взаємовідносини держави і суспільства в процесі його органі­зації. Дослідники в цілому сходилися у поглядах на мету патронату – попередження рецидивної злочинності. Суттєво різнилися думки щодо характеру патронату: його розглядали як різновид благодійності, філантропії, опіки, складову трудової допомоги, продовження тюремної системи, абсолютно самостійний процес.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 В. О. Стремецька http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209497 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: ДОСВІД США 2020-08-19T14:06:25+03:00 О. А. Тельна Olga_Tilna@ukr.net <p class="101">У статті розглядаються деякі актуальні аспекти інклюзивної освіти, що стосуються теоретичного визначення ключових понять (інклюзія, інтеграція, сегрегація), порівняльного аналізу медичної та соціальної моделі інвалідності як факторів, що визначають освітню парадигму та сприйняття людей із інвалідністю в суспільстві, а також питан­ня практичного застосування американського досвіду організації інклюзивних класів. Автор аналізує напрацювання загальноосвітніх і спеціальних навчальних закладів штату Міннесота, де з 29 квітня до 8 червня 2017 р. збирались емпіричні дані, систематизовані в цій статті. Також подано стислий опис трьох основних сфер, що визначають ін­клюзивну освіту в США й описано деякі методи практичної організації залучення учнів із інвалідністю до навчального процесу та спільної життєдіяльності з іншими членами громади.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. А. Тельна http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209541 СТРАТЕГІЇ, ТЕХНІКИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ 2020-08-19T14:06:31+03:00 Н. М. Ткаченко tknatik2014@gmail.com <p class="101">У статті схарактеризовано іміджеві стратегії, техніки та технології, запозичені з різних галузей та адапто­вані до педагогічного іміджотворення; обгрунтовано доцільність їх застосування для конструювання позитивного професійного іміджу вчителя іноземних мов. Наголошено на ефективності застосування у процесі іміджотворення вчителя іноземних мов стратегій «універсального іміджу», «цільового іміджу», «креативного вибуху». Корисним ви­знано використання таких технік, як створення яскравого і впізнаваного образу, формування позитивного ставлення, піднесення іміджу; компенсаторної, експрипріаційної, пролонгованої, корекційної, еклективної технологій, а також окремих технологій побудови політичного іміджу, адаптованих до сфери педагогічної діяльності.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Н. М. Ткаченко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209853 АНАЛІЗ ЗАСОБІВ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ 2020-08-19T14:06:36+03:00 Г. В. Ткачук galanet82@gmail.com Н. М. Стеценко stecenkonm@gmail.com <span class="10"><span lang="EN-US">У статті здійснено аналіз технологій та засобів змішаного навчання як нової форми організації діяльності суб’єктів навчального процесу. Авторами визначено, що засоби навчання є матеріальними об’єктами та використо­вуються в навчальному процесі в якості носіїв інформації, а також інструментарію діяльності учасників навчального процесу, що застосовуються ними як окремо, так і спільно. Аналіз засобів навчання здійснено за їх приналежністю до традиційного, комп’ютерно-орієнтованого, дистанційного та мобільного навчання. Зазначено, що ефективність традиційних засобів навчання значно зростає в умовах інтеграції з комп’ютерно-орієнтованими. Дистанційні засоби навчання найкраще реалізовані в системах дистанційного навчання LMS, проте, можуть бути використані і зовнішні ресурси у вигляді онлайн-сервісів, засобів комунікації, інших веб-ресурсів. Засоби мобільного навчання можуть бути ре­алізовані у вигляді мобільних додатків, мобільних сайтів, соціальних мереж, педагогічних програмних засобів, окремого виду контенту, доповненої реальності тощо.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Г. В. Ткачук, Н. М. Стеценко http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209856 ПІДГОТОВКА ПРОФЕСІЙНО МОБІЛЬНИХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СІМЕЙ, ЩО ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ-АУТИСТІВ 2020-08-19T14:06:42+03:00 Ю. В. Тодорцева utodorceva@gmail.com <p class="101">У статті надається визначення психолого-педагогічного супроводу сімей, що виховують дітей-аутистів та оха­рактеризовано його етапи: підготовчий, адаптаційний та етап повного включення. Представлена роль соціального педагога, його функції та форми соціально-педагогічної роботи з батьками у процесі психолого-педагогічного супрово­ду сімей, що виховують дітей з розладами аутичного спектра. Проаналізовані стадії допомоги сім’ї, яка виховує дити- ну-аутиста у контексті професійної мобільності як важливого компонента кваліфікаційної структури майбутнього соціального фахівця. Виявлено особливості підготовки професійно мобільних соціальних педагогів до психолого-педаго­гічного супроводу сімей, що виховують дітей-аутистів на прикладі Американської програми TEACCH – treatment and éducation of autistic and related communication handicapped children (лікування і навчання дітей, що страждають на аутизм і порушеннями спілкування).</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Ю. В. Тодорцева http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209857 MILITARY TRAINING OF SCHOOLGIRLS IN THE POLISH-LITHUANIAN COMMONWEALTH II IN THE TERRITORY OF WESTERN UKRAINE: PROBLEMS AND VALUES 2020-08-19T14:06:48+03:00 О. Y. Toporenko bzhez@ukr.net <p class="101">The articles deals with main problems ofmilitary training organization ofteaching and learning process for schoolgirls in the system of education and activity ofpublic organizations in 1919-1939, which operated in the territory of Western Ukraine. It is determined that the main role in the military education of schoolgirls in the secondary educational institutions was played by Organisation of Women’s Preparation for State Defence (Organizacja Przysposobienia Kobiet do Obrony Kraju – PKdOK). Other organizations, who dealt with schoolgirls ’ military training, are the Polish Scouting and Guiding Association (Zwiqzek Harcerstwa Polskiego), the Rifflemen’s Associ­ation (Zwiqzek Strzelecki) etc. The military training syllabus for schoolgirls was analyzed not only as means ofpolonization, but subject in secondary educational institutions, which provides girls with necessary theoretical knowledge and practical skills in military training. The main pedagogical problems ofmilitary training system and its programme for schoolgirls were analyzed.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. Y. Toporenko http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209859 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДО РЕФЛЕКСИВНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 2020-08-19T14:06:58+03:00 О. М. Трубіцина o.m.trubitsyna@ukr.net <span class="10"><span lang="EN-US">Стаття присвячена висвітленню шляхів професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов до рефлек­сивних умінь у професійній діяльності, обгрунтовано їх доцільність застосування в підготовці педагогічних фахівців. Доведено, що педагогічна рефлексія базується на вмінні вчителя аналізувати педагогічну діяльність як єдність ді­яльностей вчителя та учнів для досягнення спільних цілей навчання. У статті описано зміст та форми організації навчально-пізнавальної діяльності студентів в аспекті опанування основами рефлексивного управління. Розглянуто методи і прийоми навчання, які реалізують групову форму організації навчальної діяльності студентів на практиці. Окрему увагу приділено визначенню місця групових форм роботи на уроках англійської мови та ролі вчителя в їх реа­лізації. Тому одним із завдань фахової підготовки компетентного вчителя іноземної мови має бути активне залучення студентів до процесу пізнання та перетворення себе як менеджерів освіти через усвідомлення соціальної й особистіс- ної значущості цієї професійної ролі та усвідомленого її прийняття.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. М. Трубіцина http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209861 ПРОБЛЕМА ФОРМИРОВАНИЯ ЦЕННОСТЕЙ НА УРОКЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА 2020-08-19T14:07:04+03:00 М. А. Уайханова RV_221a@meta.ua Н. М. Ушакова RV_221a@meta.ua <p class="101">В статье раскрываются проблемы формирования ценностей у подростков, рассматриваются доводы того, что именно в этом возрасте складываются самые благоприятные условия для развития системы ценностей девушек и юношей, и предлагаются разработки учебного материала по авторской культурологической модели содержания учеб­ника для урока английского языка. Дается определение ценностей, рассматриваются этап формирования и динамика изменений системы ценностей человека. Описываются особенности подросткового периода, авторы рассуждают о процессах, происходящих в жизни подростков, о проблемах и кризисах, соотносимых с данным периодом. Автора­ми подчеркивается, что именно этот возрастной период имеет огромное значение для формирования ценностей, так как в этом возрасте и заложена благодатная почва для работы с ребятами по развитию культурологической личностной позиции у студентов. Для этого предлагаются содержательные рекомендации к современному учебнику на основе авторской культурологической модели, состоящей из педагогических закономерностей, онтокультуроло- гических принципов и инструментальных функций учебника. Данные рекомендации претворены в разработки уроков по английскому языку. Разработки уроков содержат в себе культурологические доминирующие идеи: акценты на цен­ностных аспектах человеческого бытия (аксиологические акценты), введение в мир общечеловеческих, национальных, этнонациональных и личных ценностей, нравственных идеалов. Учебный материал содержит в себе также передачу устоявшихся типов культурного поведения, образцов культурного мышления; материалы, способствующие ценност­но-смысловому самоопределению студента; употребление эмоционально окрашенных структурно-семиотических единиц языка; выражение студентом эмоционально-ценностного отношения к миру и самому себе; эмпатийное по­нимание у студента; использование приемов обучения и воспитания, различных изобразительных средств, способов художественного познания. Авторы предполагают, что использование данных разработок на уроке английского языка должно развить и усилить формирование культурологической личностной позиции у студентов. Авторы выражают надежду, что данные рекомендации будут интересны и полезны педагогам школ и вузов.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 М. А. Уайханова, Н. М. Ушакова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209862 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ 2020-08-19T14:07:16+03:00 І. А. Філімонова irunafilimonova@gmail.com <p class="101">У статті розкриваються основні підходи до визначення педагогічних умов формування професійної компетентнос­ті майбутніх фахівців професійної освіти. Зважаючи на результати дослідження та обмежуючись умовами визна­ченого вищого педагогічного закладу, автор пропонує власне бачення педагогічних умов на засадах компетентнісного підходу: створення мотиваційно-ціннісного середовища в навчальному процесі; розширення когнітивно-діяльнісного складника професійної підготовки майбутніх бакалаврів харчових технологій через використання інтерактивних ме­тодів навчання; розвиток особистісних та професійно важливих здібностей, морально-етичне вдосконалення осо­бистості майбутнього фахівця. Визначені педагогічні умови дозволять забезпечити успішний результат та сприяти­муть формуванню високого рівня професійної компетентності майбутніх бакалаврів харчових технологій.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 І. А. Філімонова http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209863 ЕМОЦІИНИИ ІНТЕЛЕКТ ВЧИТЕЛЯ ЯК ЗАПОРУКА ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 2020-08-19T14:07:21+03:00 Т. М. Фогель tanyafogel@ukr.net <span class="10"><span lang="EN-US">У найближчій перспективі на ринку праці будуть необхідні фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, кри­тично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, вміють конструктивно керувати емоціями та володіти іншими сучасними вміннями. Було доведено, що професійні компетентності вчителя, зокрема емоційний ін­телект, є дуже важливими для ефективності навчального процесу</span></span><span class="103"><span lang="EN-US">. </span></span><span class="10"><span lang="EN-US">У наш час не досить багато уваги приділяється розвитку вчительського емоційного інтелекту</span></span><span class="103"><span lang="EN-US">. </span></span><span class="10"><span lang="EN-US">Ще зовсім недавно спостерігалося знехтування емоціями в галузі осві­ти. З огляду на те, що емоційний інтелект можна розвивати в дорослих і що такий розвиток сприяє покращенню особистісних, професійних та організаційних результатів, розвиток емоційного інтелекту в майбутніх вчителів є важливим завданням, яке має бути включеним до освітнього процесу вищих педагогічних закладів освіти.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Т. М. Фогель http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209864 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ 2020-08-19T14:07:27+03:00 О. М. Фокша i85423z@ukr.net <span class="10"><span lang="EN-US">Стаття висвітлює теоретичний аналіз наукових джерел із метою встановлення термінологічних меж феномена «фасилітаційна компетентність учителя». Спираючись на результати аналізу наукового фонду визначено, що: фаси- літація в загальному вигляді є процесом допомоги та підтримки особистості в різноманітних ситуаціях міжособис- тісної взаємодії; педагогічна фасилітація є специфічним видом педагогічної діяльності вчителя, яка забезпечує гармо­нійне особистісне становлення учня, його повноцінну життєву самореалізацію та самоактуалізацію; фасилітаційне спілкування є видом педагогічної взаємодії, в результаті якої за певних умов здійснюється усвідомлений, інтенсивний й продуктивний саморозвиток усіх суб’єктів освітнього процесу</span></span><span class="103"><span lang="EN-US">. </span></span><span class="10"><span lang="EN-US">Узагальнюючи специфічні риси педагогічної фасилі- тації та професійні позиції вчителя як фасилітатора, автор визначає фасилітаційну компетентність як здатність та готовність педагога використовувати механізми та принципи педагогічної фасилітації в професійній діяльності – педагогічну підтримку особистісного становлення учнів та педагогічний супровід їх навчальних досягнень.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 О. М. Фокша http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209866 MULTIFACETED TEACHERS’ ROLE FOR INCREASING STUDENTS’ MOTIVATION 2020-08-19T14:07:33+03:00 N. V. Khamuliak eilatan@ukr.net <p class="101">The purpose of this article is to explore the role of teachers in promoting students ’ motivation and its influence on students ’ overall success. Due to the recent increase in popularity of distance learning, abundancy of various online courses and avail­ability of easily accessed information the role of teachers in the learning process is being diminished. However, a close study of the factors which motivate students’ learning proves that teachers ’ role is crucial for both academic and social success. The research also identifies the main types of motivation such as intrinsic and extrinsic with the former being of greater importance for students ’ success as it causes the desire to learn without any external pressure or rewards. This motivation may be influenced for the benefits of the students by means of adequate teacher’s guidance.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 N. V. Khamuliak http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209870 БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС У НІМЕЦЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ Й ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ 2020-08-19T14:07:38+03:00 С. В. Черкашин tscherkaschin@ukr.net <p class="101">У статті визначено, що останнім часом у сучасній науковій літературі відсутня будь-яка інформація щодо по­дальшої долі Болонського процесу в Європі. Це враження посилюється також через відсутність публікації спільних документів, котрі відбивають спільне бачення учасниками Болонського процесу попередніх підсумків реформування, узагальнення спільних проблем та недоліків, шляхи їх усунення тощо. Такий стан речей посилює невизначеність ситуа­ції і викликає певну стурбованість німецької та європейської освітянської спільноти, яка значною мірою не задоволена результатами перетворень. Автор статті зазначає, що ця спільнота констатує успішність структурних перетво­рень у галузі університетської освіти, але не бачить суттєвих зрушень у поліпшенні якості освіти і досліджень, котре було проголошено метою створення єдиного європейського освітнього простору.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 С. В. Черкашин http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209871 ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ 2020-08-19T14:07:45+03:00 І. І. Чорна iryna.chorna@ukr.ne <p class="101">У статті порушено проблему важливості використання нетрадиційних форм організації навчання майбутніх еко­номістів іноземної мови. Обґрунтовано важливість проведення занять з іноземної мови з урахуванням нетрадиційних елементів, таких як професійні ділові ігри, перегляд відео мовою оригіналу, створення проектів. Здійснено спробу до­вести, що в процесі підготовки майбутніх фахівців з економіки у вищому навчальному закладі проведення занять з іно­земної мови нетрадиційної форми зумовлює розвиток творчих здібностей, винахідливості, швидкого засвоєння знань у студентів, а також сприяє ефективному формуванню їхнього саморозвитку, самопроектування, породжує бажання до самоосвіти. Визначено, що використання нетрадиційних форм організації навчання на заняттях з іноземної мови є важливою умовою для формування професійної мобільності майбутніх економістів.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 І. І. Чорна http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209874 ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ФАХОВИХ ШКОЛАХ СХІДНОЇ ГАЛИЧИНИ (1918-1939) 2020-08-19T14:07:51+03:00 Г. І. Шайнер shayner@gmail.com <span class="10"><span lang="EN-US">З’ясовано роль громадських організацій у розбудові системи української приватної фахової освіти Східної Галичини в міжвоєнне двадцятиліття. Головні напрями професійної підготовки спеціалістів економічної сфери окреслено на основі детального аналізу навчальних планів і програм, в яких поєднувалися предметно-змістовий та загальноосвітній компоненти навчання. Акцентовано увагу на стратегічному значенні для педагогічної еліти краю національно-патрі­отичного виховання учнівської молоді. Доведено доцільність застосування позитивних здобутків та ідей тогочасної педагогіки в сучасних умовах реформування освітньої галузі України.</span></span> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 Г. І. Шайнер http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/209876 ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ НАПРЯМІВ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЦІЛЕЙ У ТЕХНІЧНОМУ ВНЗ 2020-08-19T14:07:56+03:00 І. О. Якушенко RV_221a@meta.ua <p class="101">Метою статті є висвітлення перспектив викладання іноземної мови для спеціальних цілей у технічному ВНЗ, ви­користовуючи сучасні напрями інтегрованого навчання як можливий спосіб інтенсифікації та оптимізації в навчан­ні. Повсякденні зміни у викладанні іноземної мови для спеціальних цілей у немовному ВНЗ спонукають щодо пошуку оптимальних методик та прийомів, використання яких буде сприяти високому рівню оволодіння ділової іноземної мови у студентів. Стверджується, що професійно орієнтоване навчання іноземній мові є чудовим підгрунтям щодо ви­користання інтегрованого навчання в немовному ВНЗ та перераховуються його основні прийоми навчання. Акценту­ється увага на ознайомлені з трьома спорідненими напрямами: навчання через зміст, змістовно-мовна інтеграція, іншомовне занурення та можливості їх запроваджені в немовному ВНЗ. Аналізуються особливості цих напрямів та надаються аргументи щодо переваг інтегрованого навчання над професійно орієнтованим навчанням іноземній мові. Приймаються до уваги можливі труднощі щодо використання інтегрованих технологій в технічному ВНЗ. Бездоганне володіння іноземною мовою викладача під час спілкування зі студентами має бути пріоритетним. Розглядаються пропозицій запровадження інтегрованого навчання в економічному ВНЗ та надаються терміни його запровадження. Пропонується можливість впровадження практичного застосування інтегрованого навчання в технічному ВНЗ та висловлюється думка щодо поєднання викладання традиційної методики професійно орієнтованого навчання та су­часних напрямів методики інтегрованого навчання. Пропагується перейняття світового досвіду щодо використання форм і модифікацій інтегрованого навчання іноземної мови для професійного спілкування в технічному ВНЗ із метою навчання компетентних спеціалістів міжнародного рівня.</p> 2020-08-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 І. О. Якушенко