THE IMPORTANCE OF ACADEMIC READING FOR FORMING ESP STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE

Автор(и)

  • О. V. Nikolaienko
  • Т. О. Ushata

Ключові слова:

communication content, speech intention, teaching text material, professional communication, reading skills, reading comprehension, communicative competence, speech model

Анотація

The article highlights the importance of teaching academic reading in order to form students’ communicative competence. It is emphasized that teaching reading of special literature in a foreign language in universities is given special attention. Students in their future profession inevitably will face a large amount of foreign specialized literature, so mastering reading skills, extract and process professionally relevant information is of a great value for them. The analysis of the text from the standpoint of its communicative content and the definition of the hierarchy of intentional programs of such textual genres as textbooks, scientific papers, lectures and others are the objective of the research. It is noted that the teaching text is shown through the prism of its communication content in this article. The list of the basic speech intensions is chosen on the base of intentional programs of the teaching text material. These intensions are used for making methodical model of the professional communication training of non-linguistic university students.

Посилання

Власова Г. В. Аналітико-синтетична переробка інформації : навч. посіб. / Г. В. Власова, В. І. Лутовинова, Л. І. Титова. – Київ : ДАККіМ, 2006. – 290 c.

Про вищу освіту: Закон України // Відомості Верховної Ради. – 2014. – № 37–38. – Ст. 2004.

Towards a theory of context and experience models in discourse processing. The constructions of mental representation during reading / T. A. Van Dijk. – NJ: Erlbaum: H. van Oostendorp & S. R. Goldman Hillsdale, 2009. – 411 p.

Левко Л. В. Особливості викладання іноземної мови професійного спрямування / Л. В. Левко // Сучасні дослідження з іноземної філології. – 2011. – Випуск 9. – С. 558−562.

Пасинок В. Г. Сучасні фундаментальні теорії та інноваційні практики навчання іноземної мови у ВНЗ: колект. монографія / В. Г. Пасинок, Я. В. Довгополова, І. І. Костікова, А. П. Мартинюк, І. О. Свердлова, Л. Р. Безугла, Є. В. Бондаренко, Л. П. Кургут, О. І. Морозова, Н. А. Оніщенко, Л. С. Піхтовнікова, В. О. Самохіна, Л. В. Солощук, І. Є. Фролова, О. О. Чорновол-Ткаченко, І. С. Шевченко ; ред.: В. Г. Пасинок; Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. – Харків, 2014. – 326 с.

Поліщук А. В. Методичні прийоми навчання “ознайомчому” читанню наукових текстів / А. В. Поліщук // Vědecký průmysl evropského kontinentu : Materiály IX mezinárodní vědecko-praktická konference. – Filologické vědy : Praha. Publishing House “Education and Science” s. r. o. – 2013. – Díl 23. – S. 16–22.

Forsaith D. Introducing assessment-based learning to commerce topic flinders. University, Research Papers Series. / David Forsaith // ARPA. – 2011. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.flinders.edu.au/socsci/index.cfm?6C53293FCB74-C9FB– 9FBE–CB0AD332A237.

Hermida J. The importance of teaching academic reading skills in first-year university course / Julia Hermida // The International Journal of Research and Review. – 2009. – Volume 3. – P. 20−30.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-07-29